Det var Norsk Turistforening som lanserte «fjellfie»-emneknaggen i fjor, og i påskeuka dukker det stadig opp nye bilder.

— Trender sprer seg fordi de rette folkene gjør det, andre kopierer det til det når en kritisk masse. Når nok interessante mennesker hiver seg på kommer det til et "tipping point", og så tar det helt av. Det er det samme som vi så med fenomenet «planking» for en stund siden, sier Moen, som er daglig leder i United Bloggers International.

Fædrelandsvennen har sin egen variant, #fvnfjellfie. Merk ditt bilde, så legger vi det til i vårt galleri!

Påskefenomen?

Han sier at «fjellfie»-trenden kan vare lenge.

— Her er det en lav terskel for å delta, det sprer god stemning, og en kritisk masse har gjort det akseptert og kult. Da sprer det seg som ild i tørt gress. En slik trend kan leve i all tid, så lenge folk fremdeles synes det er morsomt. Kanskje det er et påskefenomen som dukker opp fra år til år, sier Moen.

Forventer enda flere

Den Norske Turistforening har merket at flere og flere legger ut «fjellfies».

— Nå er det jo mange som er ute og går i påskesola, og med det fine været som er meldt i fjellet i Sør-Norge så forventer vi mange flotte «fjellfier». Grunnen til at vi startet med dette var for å spre turglede, og å oppfordre folk til å formidle de gode turopplevelsene, sier kommunikasjonsrådgiver Ida Amelie Helgesen i Den Norske Turistforening.

Populære skisentre

Søk på skisentre viser enda flere resultater. Over 31.000 bilder har blitt tagget med Hovden, over 16.000 med Sirdal og over 5000 med Bortelid.

— Det har selvfølgelig en effekt, for folk ønsker å være der andre er. Når man kan være så spesifikke med hvor man er så drar jo det opp populariteten. Det er gøy å vise seg frem og være en del av gjengen, sier Moen.