Over en periode på halvannet år bidro en 44-åring fra Kristiansand til å svindle en mann i 60-årene for fem millioner kroner.

På oppdrag fra en barndomskamerat (40) ringte han ukentlig til mannen, som da var direktør i en Kristiansand-bedrift.

Ved å gi seg ut for å være ansatt i «sikkerhetsavdelingen» til Norges Bank bekreftet 44-åringen at direktøren måtte betale for det som skulle være gebyrer for å få ut en gevinst på 2,7 millioner kroner fra utenlandsk spillselskap.

Lang liggetid

Men alt var bare oppspinn og pengene gikk til 40-åringens nettgambling. I vår ble han fortredje gangdømt for å ha svindlet til seg penger som skulle finansiere hans spillegalskap. Nå er også medhjelperen dømt.

44-åringen straffes med fengsel i ett år og ni måneder, der seks måneder er betinget.

Kristiansand tingrett mener det er formildende at han tidlig ga en uforbeholden tilståelse og at saken har ligget og støvet ned hos politiet i sju måneder.

Dessuten legges det noe vekt på at 44-åringen selv ble bedratt av barndomskompisen og at han var langt nede psykisk da han ble med på svindelen. Han har hevdet at han ble utnyttet.

Visste om bakgrunn

På vegne av den tidligere direktøren hadde påtalemyndigheten lagt ned påstand om erstatning for hele svindelbeløpet.

Men dommer Elin Moseidjord lemper erstatningsansvaret til tre millioner kroner, som 44-åringen er solidarisk ansvarlig for sammen med hovedmannen i saken.

Dette begrunnes med svindlernes svake økonomi og dårlige utsikter til å betale, samt offerets «passivitet». Det trekkes fram at den tidligere direktøren visste om 40-åringens bakgrunn. Historien om å betale gebyrer for spillegevinster er også en kjent og utbredt bedrageriform.

«Samtidig ville det vært enkelt for skadelidte å foreta en kontrolltelefon til Norges Bank, noe som ville avslørt bedrageriet», skriver dommer Elin Moseidjord.