Boligen har blitt sett 9811 ganger på finn.no.

— Søgne er egentlig ikke mitt hovedområde, men de boligene jeg har solgt i Mandal pleier å ha rundt 2000 - 4000 visninger på finn.no de første ukene. Så denne boligen i Søgne har gått veldig bra, sier Bjørgulfsen.

Hun er litt usikker på hva som var hovedårsaken til den store interessen, men etter at boligen ble lagt ut på Facebook økte interessen kraftig.

Denne boligen i Søgne fikk stor oppmerksomhet både på finn.no og i sosiale medier. Foto: Frank Sørensen

— Vi tilbyr alle selgere å annonsere på Facebook, men ikke alle takker ja til det. Boligen i Søgne hadde blant annet et eget kinorom, og det var noe ekstra og kanskje det som gjorde den interessant for mange, sier eiendomsmegler Tone Bjørgulfsen.

Satt fram popcorn

— Under visningen, hadde vi satt fram popcorn og satt på en film. Vi ville gjøre noe morsomt og litt annerledes. I tillegg var boligen fornuftig priset, sier Bjørgulfsen og legger til:

— Den gikk litt over prisantydning, men ikke himmelhøyt. Vi traff markedet ganske godt.

Kvinnen som solgte huset, ønsker ikke å gå ut med hva boligen gikk for.

- Hvordan skiller man seg ut i mengden?

— På Finn er det veldig viktig å skille seg ut for området man er i. Man er nødt til å ha noe som fenger. For denne boligen var det nok kinorommet, samt prisen som vekket stor interesse, sier Bjørgulfsen.

Stor tro på sosiale medier

Når det gjelder annonsering av eiendommer på sosiale medier, har dette blitt mer og mer populært det siste året.

— Jeg har veldig tro på sosiale medier. Da annonsen ble lagt ut på Facebook, fikk den mange kommentarer. Den sprer seg raskt til flere. Min erfaring er at dette har stor effekt, og det har vært en veldig utvikling på dette området det siste året.

Bjørgulfsen forteller at det var uvanlig mange på visningen i Søgne.

— VI hadde 15 unike interessenter, og rundt 40 personer sto på interesselista som ønsket beskjed om eventuelle bud. Det var kø inn døra. Som regel har man tre til fire personer i snitt på visning, så dette er rett og slett helt utenom det vanlige.

- Må være der brukerne er

Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring ved BI, ser at flere bedrifter fokuserer på å bruke sosiale medier som informasjonskanal.

— For meglerbransjen, på lik linje med andre bransjer, har Facebook og andre sosiale medier blitt viktige kanaler for å nå ulike grupper. Facebook har blitt en folkekanal som nordmenn bruker i snitt tre kvarter hver dag. Da gjelder det for en bedrift å være til stede der folk er, sier hun.

Sosiale medier begynner å utfordre de tradisjonelle kanalene for boligannonser.

— I dag varierer det veldig hvor folk leser boligannonser. Flere og flere velger å bruke sosiale medier for å holde seg oppdatert. Når en annonse blir lagt ut på Facebook, har man mulighet til å kommentere. Kanskje får man mer utfyllende informasjon som gjør at man velger å gå på visning. Meglere får også hjelp av mediebrukere til å spre annonsen, som gir en viral effekt man ellers ikke ville fått gjennom avis eller finn.no.

Veldig høyt tall

Kristine Eia Kirkholm, PR- og informasjonsansvarlig hos Finn.no, kan bekrefte at antallet sidevisninger boligen i Søgne har hatt, er svært høy.

— Det vi vet, er at det er vanlig å ha rundt 3000 - 4000 sidevisninger. Dette varierer fra fylke til fylke, men at en annonse blir sett over 9000 ganger er veldig mye. Her har de truffet mange i en målgruppe, sier Kirkholm.

At sosiale medier er en viktig kanal for spredning av annonser, ser hun ikke på som noen trussel.

— Sosiale medier gir en ekstra «boost» til annonsene, og for oss dreier det seg om å treffe flest mulig. Det er naturlig at både selgere og eiendomsmeglere ønsker å dele annonsene i sosiale medier. For oss blir dette en tilleggsfaktor, og vi synes det er positivt at flere ser annonsene våre.