Fjorårets statistikk fra Forbrukerrådet viser 1.424 henvendelser om finansielle tjenester, en økning på hele 67 prosent. Forbrukerrådet tror den oppsiktsvekkende økningen skyldes utfallet av Røeggen-saken i fjor, der småsparer Ivar Petter Røeggen vant mot DNB i Høyesterett. Banken måtte erstatte tapet hans etter å ha gitt for dårlig informasjon om spareproduktet de solgte, og Røeggen var ikke den eneste:

— Vi får mange henvendelser fra folk som lurer på om de har vært utsatt for det samme. Bankene solgte lureprodukter til over hundre tusen småsparere. Forbrukerne tapte milliarder på det de trodde var sparing, men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til NTB.

Dermed ble det mange som kontaktet Forbrukerrådet. Neste post med stor økning i fjor var inkasso, der det kom 690 henvendelser, en økning på 20 prosent.

— Mange av disse er fra fortvilte forbrukere som har fått inkassovarsel for kjøp av porno på nett, sier Flønes. (©NTB)