Møbelmessen i Stockholm har talt. Personlige møbler og design tar nå over for den mer upersonlige hotell— og loungestilen. Møblene skal ha et uttrykk. 40-50- og 60-tallet er i tiden, og den klassiske chesterfield-stilen er også populær, men tas videre og lekes mer med.
Dette ifølge den svenske stylisten Jan Rundgren. På messen redegjorde han for hvordan han leser trendene fremover, og den klassiske stilen er én av tre retninger. I tre haller fordelt på 70.000 m² har nylig rundt 700 møbel— og lysprodusenter møtt kjøpere, designere, arkitekter, bloggere og presse fra mange land. Hver februar strømmer de i tusentall til Älvsjø, en liten mil sør for Stockholm sentrum.
I fem dager sjekker de ut nyheter og oppfriskede klassikere, pleier kontakter og velger ut møbler til butikken, institusjonen eller bedriften sin.
Fra klokken 09 til 18 sirkulerer de, får promoprodukter og informasjon som puttes i fancy bager. Og fra diskene lokkes det med franske makroner, sjokolade, kaffe, kjeks og vin.
Konkurransen om oppmerksomhet er hard. Noen designere får mye besøk, mens andre sender lengtende blikk etter potensielle kjøpere.
Hos standene til Fredericia, Bruno Mathsson, Kinnarps og Tom Dixon er trykket stort. Det samme i «Twelve»-avdelingen, hvor allerede etablerte designere i Norden stiller ut sine arbeider.
I utgangspunktet fikk drøyt hundre designere invitasjon til å delta – men bare tolv ble valgt. Fra Norge er Peter Opsvik representert med barnestolen Nomi, som vokser med barnet. Opsvik er for mange kjent for Tripp Trapp-stolen. Også unge, uetablerte designere og studenter fra høyskolene i Norge er på plass på messen med sine prototyper.
Les også: — Det tar lenger tid for nordmenn
Fire trend-tema
Det kjempes om nye forhandlere og om å selge inn årets nyheter. Stolen «Layer» til Färg & Blanche fikk årets Form +1 Award for beste produkt, og ble dermed prøvesittet av mange. En ting er trendene som er satt, men hva vil kundene til slutt bruke pengene på? Det er for mange det store spørsmålet. Vil det bli lampene i papir fra Molo, stolen formet som en bakende, eller stoler med særdeles krøllete overflate?
Nesten som alltid er trendene delt inn i fire temaer. Denne gangen i pure classic, aqua marine, secret garden og natural elements.Den klassiske trenden inneholder i tillegg til personlig stil og retroelementer også følgende:
— Fargevalget er matte pasteller som vaniljegult, kombinert med kaldt brunt. Fordelen med kaldt brunt er at det går sammen med hva som helst. Pantone har for øvrig valgt rosa som årets farge, kalt orchid, sier Rundgren.
Klassikeren marmor har hatt flere storhetstider, og dens stigende kurve det siste året vil ikke gi seg. Både på bad, stue og kjøkken vil den fortsette sitt inntog. Den vil ikke bare være gråhvit. På messen så vi også marmorbord flere steder i grønt kombinert med messing, som også fortsetter sin seiersgang.
Havets farger
Aqua marine-stilen er fargetoner i blågrønt. Rødt med oransje innslag er også farger som inngår i temaet. Oransje kan også brukes på ett sted i huset, som på ett møbel eller i en trapp.
Bland gjerne sterke farger med hvitt. Kombinasjonen blått og hvitt vil ellers trolig bli sommerens heteste. Blått på stoffmøbler, og særlig på sofaer tror Rundgren vil komme sterkt. Den hemmelige hagen er den tredje retningen. Som navnet antyder, er secret garden-temaet preget av en optimistisk og glad fargeskala. Og én ting er at både lamper, sofaer og puter vil preges av hageinspirasjon. Hagen tar seg også en tur innendørs.
— Vi i Norden liker å åpne opp mot naturen, og nå kommer det mange møbler som er tenkt for planter innendørs også. Veggavdelere som er ment til å ha planter i, lages av mange nå, for eksempel svenske Skulpturfabrikken. Krydderdyrking på kjøkkenet vil det også bli mer av, sier Jan Rundgren.
Les også: Fem trender du snart vil ha hjemme
Naturlige elementer
Natural elements-stilen er veldig sterk akkurat nå. Det er mange stuebord av grovt tre, og grove tremøbler generelt. Fargesettingen er mørk, og materialene er veldig røffe.
Persiennene har ikke vært populære siden 1970-tallet, men de er også sterkt på vei inn, sammen med naturmotiver på tekstil. En annen kjenning gjør også comeback: — Skinnsofaene har nesten vært helt ute, men nå er de tilbake. Gjerne kullfarget, eller i kalde brune nyanser. Generelt er sittemøblene også store og sjenerøse, sier Rundgren.
Og helt til slutt, om ikke enn en direkte møbelnyhet, men likevel så kjekk for alle som hater å stryke at vi må ta den med. Nå selges det også ustrøkne
linservietter, som skal se skrukkete ut!
Nyttig på nett
Stockholm Furniture fair
Når: Årlig i februar
Hvor: Älvsjø utenfor Stockholm
Åpen: For bransjen i fire dager, siste dagen er for alle.
Nett: stockholmfurniturefair.com
Blogg: fairview-blog.com
Neste år: 3.–7. februar 2015