KRISTIANSAND: Forsvarssjef Sverre Diesen overleverte i dag Forsvarsstudien 07 til forsvarsminster Anne-Grete Strøm-Erichsen. I studien skriver forsvarssjefen at de seks MTB-fartøyene, som er under bygging ved Umoe Mandal, ikke bør videreføres.

«Det lå som et premiss for Stortingets beslutning om å anskaffe Skjold-klassen at Forsvaret skulle tilføres ressurser, slik at innfasing av Skjold ikke skulle gå ut over andre deler av Forsvarets struktur. Denne forutsetningen er ikke oppfylt i budsjettene siden 2002», heter det i Forsvarsstudien 07. Hovedargumentet til Diesen er at kapasiteten til MTB-ene, evnen til å senke store overflatefartøyer med langtrekkende missiler, kan ivaretas med fregatter, u-båter og kampfly.

Angrende politikere

Tre av missiltorpedobåtene er ferdigstilt ved Umoe Mandal, mens de tre siste er i ferd med å sluttføres ved verftet.

MTB-ene ble bestilt etter en massiv lobbykampanje, ifølge VG. Nå angrer flere av dem som stod bak vedtaket i 2001. — Vi ble utsatt for en massiv påvirkning, samtidig som MTB-ene var en gylden anledning for forsvarsindustrien. Det som virket fornuftig da, er i dag en uhyre kostbar lærepenge, sier tidligere Sp-leder Johan J. Jakobsen til VG.

Marit Nybakk, som var leder av Stortingets forsvarskomité, er av samme oppfatning.

— Jeg opplevde at veldig sterke krefter sto bak MTB-ene. Det var en enorm lobbyvirksomhet i 2001, sier hun.

Tidligere forsvarssjef Sigurd Frisvold sa blankt nei til de nye MTB-ene. Hans etterfølger Sverre Diesen er den tredje forsvarssjefen på rad som ikke vil ha nye MTB-er.

Bare SV støttet forsvarssjefen, og gikk imot prosjektet.

— Det er jo fristende å hovere over flertallet, men hele prosjektet er for tragisk til å gjøre seg morsom på andres bekostning. I dag er det bred enighet om at det var helt galt å kjøpe nye MTB-er, sier Kjetil Bjørklund, SVs mann i forsvarskomiteen fra 2001 til 2005, til VG.

Jens Ulltveit-Moe, som eier Umoe Mandal, blir utpekt som en av sjeflobbyistene. Han var NHO-president da beslutningene ble vedtatt i Stortinget, først som en del av forsvarsforliket våren 2001, og så i 2003, da den konkrete anskaffelsen ble stadfestet.

Ikke overrasket

I dag er han ikke overrasket over stortingspolitikernes helomvending.

— Slikt har skjedd før. Men det er jo veldig synd at Stortinget ser ut til å rote bort noen milliarder, sier Umoe-sjefen til VG.

Ulltveit-Moe er ikke bekymret over at prosjektet foreslås avsluttet før kontrakten er fullført.

— Jeg tror ikke det vil ha noen stor betydning for Umoe Mandal. Byggingen av disse båtene er 80 prosent ferdig, og det er lite rasjonelt å ikke fullføre dette arbeidet, sier han.

I henhold til kontraktene med Sjøforsvaret skal Umoe Mandal levere utstyr og ha vedlikeholdet av båtene de neste 20 årene. Driftssjef Kjell Rune Olsen har tidligere uttalt til fvn.no at Umoe Mandal trues av nedleggelse om politikerne holder fast på at MTB-båtene skal sendes rett i bøyene når de er ferdige.

— Nedleggelse er et reelt alternativ hvis vi mister vedlikeholdet av båtene, i tillegg til de signalene dette gir det utenlandske markedet, sier driftssjefen.