Regjeringens endringsforslag vekker skarpe reaksjoner. Stortingsrepresentant Dagrun Eriksen, som også er KrFs 1. nestleder, er opprørt. Hun mener forslaget, om det blir vedtatt, kommer til å utslette Norges tusenårige historie med kristendommen som en stor del av vår kulturarv. Hun ser heller at regjeringen utvider fritaksretten.

KRL-faget har vært omdiskutert helt siden det ble innført i forbindelse med Reform-97 for ti år siden. Formålet med faget burde ha vært at alle elever kan delta i opplæringen, men i stedet er det blitt et fag hvor retten til å bli fritatt har grepet om seg. Det skyldes at foreldre som har et annet livssyn enn det kristne, ikke ønsker at deres barn skal være med.

NORGE ER ET flerreligiøst og multikulturelt samfunn. Målet må være at alle elever kan delta i all undervisning, uavhengig av religion og livssyn. Det vil bidra til integrasjon i stedet for utstøting. I vårt livssynspluralistiske samfunn trenger vi dialog, og skolen må være en arena hvor denne dialogen ikke hindres ved særbehandling av en trosretning på bekostning av andre livssyn.

Har vi barna i fokus, er et livssynsfag hvor alle kan delta — og fritak unødvendig - den beste løsningen. Da slipper barn å forlate undervisningen, og slik skille seg ut og løpe en risiko for å bli stigmatisert. Skal vi kunne påberope oss full religionsfrihet, må vi ha en offentlig skole hvor elever ikke ekskluderes på grunn av foreldrenes tro.

Skolen skal ikke bygge opp under forskjeller, men formidle kunnskap om ulike religioner og livssyn, og slik bidra til forståelse, respekt og toleranse. Likestilling for livssyn vil dempe konfliktnivået i et multikulturelt samfunn. Statlig favorisering av ett livssyn gjør ikke det.

I DET FLERKULTURELLE Norge bør det ikke lenger være skolen som tar seg av trosopplæringen. Det er et ansvar som naturlig må hvile på hjem og trossamfunn.