Som et ledd i budsjettenigheten på Stortinget må alle som skal fly, betale 88 kroner i en egen avgift for hver flytur fra 1. april neste år. Forslaget kom fra Venstre og var en del av partiets tiltak for å bidra til et grønt skifte. Særlig Frp strittet lenge imot. Partiet ble i sin tid opprettet som en protest mot økte avgifter for folk flest.

Og denne avgiften vil ramme svært mange. Flytrafikken har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene. Antall passasjerer til eller fra norske flyplasser vokste fra 13 millioner i 2002 til 24 millioner i fjor. I dag flyr nordmenn mest i Europa. Dette er bra på mange måter. Reisemål som før var uoppnåelige, er i dag innen rekkevidde for de aller fleste. Økt mobilitet er også bra for næringsliv og arbeidsliv. Men det har en pris. Klimautslippene fra flytrafikken har økt, til tross for utskiftning av flyparken.

Det er ikke sikkert at en flat avgift på 88 kroner per sete er det rette virkemiddelet for å vri transporten i mer miljøvennlig retning. Men mens Norge og alle andre land forhandler i Paris for å komme fram til meningsfulle klimatiltak, er det åpenbart at avgifter må brukes langt mer aktivt enn i dag. Både til å stimulere miljøvennlig adferd, og til å begrense adferd som skader klimaet. Samtidig har politikerne et stort ansvar for at avgifter som innføres, har en klar klimainnretning. Generelle avgifter til statskassen bør ikke forsøkes ikledd en grønn kappe.

Det er ikke uventet at flyselskapene protesterer mot den nye avgiften. Men både de og NHO burde holde seg for gode til å krisemaksimere slik de har gjort de siste dagene. Selskapene truer med å legge ned ruter i distriktene, mens NHO snakker om at 5000-6000 arbeidsplasser kan gå tapt. På toppen av det hele har flyselskapenes internasjonale organisasjon, IATA, gått ut og advart mot at den nye avgiften «vil ødelegge norsk økonomi og turisme», ifølge NTB.

Denne formen for argumentasjon fremstår som skremselspropaganda. Flyselskapene og NHO bør i stedet planlegge for en fremtid der det vil bli stilt langt strengere krav til alle typer forurensende transport.