Norske selskaper har over 15.000 ansatte i Brasil. Men den økonomiske situasjonen er tøffere i dag enn i 2007.

«Carmen Knutsen» er enorm og puster røyk. Hun er oransje og får naboene i havnebassenget utenfor Rio de Janeiro til å ligne lilleputter. Den store shuttletankeren seiler under maltetisk flagg, men tilhører Knutsen OAS Shipping med hovedkvarter i Haugesund. Skipet frakter Brasils økonomiske fremtid, det flytende gullet – olje.

Jon E. Mosvald fra Southern Marine står foran i en båttaxi og peker på skipene i havnebassenget som er tilknyttet Norge. Han forteller om en voldsom utvikling, men også om kommende problemer.

— For 5–6 år siden var det mye mindre trafikk her. Nå er havnen fylt til randen. Det varierer selvsagt på trafikken, men mellom 30–45 prosent av skipene her er norskkontrollerte. De siste årene er det mange som har kommet til, men det er også veldig mange som har dratt igjen. Det ble presentert så stort og flott da de fant oljen, men prosessen drar ut og det er ikke alle som har tid til å vente, sier Mosvald.

Oljefunn

Da Brasil fant det enorme pre-salt-feltet i 2007 snudde alle verdens oljeselskaper hodet mot det enorme landet. «Et nytt Eldorado», ble det kalt, og i 2009 hadde magasinet The Economist et bilde av den karakteristiske Jesus-statuen på toppen av Rio de Janeiro som tok av. Samtidig strømmet norske selskaper til.

En investeringsrapport fra februar 2013 laget av Generalkonsulatet i Rio de Janeiro og Innovasjon Norge, viser at den totale verdien av norske investeringer i Brasil i 2011 var på nesten 127 milliarder norske kroner.

Av disse ble 80 prosent investert i tidsrommet 2009–2011. Utviklingen det siste tiåret, og særlig de siste årene, har ført til at Brasil har seilt opp som Norges tredje største investeringsområde etter EU og USA.

Men i 2012 begynte det å lugge for den brasilianske økonomien, og den økonomiske veksten var knappe én prosent. The Economist fulgte opp sin egen forside og viste et bilde av Jesus-statuen som styrtet. På slagmarken venter de norske selskapene.

— I 2007 ringte investorer for å få vite hvilke selskaper som hadde størst eksponering mot Brasil. Noen år etter ringte de samme for å høre hvordan man kunne redusere risikoen for Brasil, sier Chr. Frederik Lunde, analysesjef i Carnegie.

Vil bli tre ganger større

I Rio sentrum har sommersolen for alvor varmet opp luft og asfalt. Innenfor i en 13 etasjers høy bygning kledd i svart glass er det imidlertid like kjølig som i Norge. I sjette etasje leier Aker Solutions lokaler av Statoil.

— Her er det nok plass til å vokse. For Aker Solutions har det vært mål om å bli tre ganger større i løpet av fem år, sier Luis Antonio G. Araujo, leder for Aker Solutions i Brasil.

Han slår ut med hendene i et moderne kontorlandskap med flere tomme enn opptatte arbeidsstasjoner. Selskapet har hatt virksomhet i Brasil siden 1978. - Er dere ikke redd for at det tar for lang tid å stable opp produksjonen på pre-salt-feltene?

— Det er mulig at noen investorer mener at det tar for lang tid, og som kjent er jo det finansielle markedet drevet av korttidstenking. For fem år siden var Brasil presentert som et eldorado. Det er sikkert en versjon som selger magasiner, men jeg tror ikke disse to ytterpunktene av Brasil finnes. Våre brasilianske utfordringer er de samme: logistikk, kvalifisert personell og det politiske systemet. Vi trenger mer stabilitet, sier Araujo.

Større bilde

Torbjørn Kjus, analytiker i DNB, mener at man kan se tendensene i Brasil i et større perspektiv.

— Den økonomiske veksten i Brasil er ikke så sterk som den har vært, men dette er ikke bare begrenset til Brasil. For eksempel gikk også bilsalget ned i India og Russland, to av de andre BRIC-landene. Dette er imot alle forventninger, og er noe som en bør følge nøye med på, sier Kjus.

- Hvordan kan dette slå ut for norske investeringer?

— Jeg synes måten brasilianerne har organisert seg på er lite heldig. Det finnes mange flaskehalser som gjør produksjonen ineffektiv. Likevel tror jeg brasilianerne kommer til å fortsette å invester tungt i olje, dermed er det ingen røde flagg foreløpig.