Ombudet har nå sendt inn en høringsuttalelse som støtter regjeringens forslag til innstramning i regelverket. Regjeringen mener forbrukernes reservasjon i større grad må respekteres.

Over to millioner nordmenn har reservert seg mot telefonsalg, men så mange som sju av ti opplyser at de likevel har blitt oppringt, viser en Sifo-rapport fra i fjor.

Forbrukerombudet mottar mange klager som viser at selgerne forsøker å omgå reservasjonsreglene. Et eksempel er å arrangere konkurranser på nettet hvor deltakerne angivelig akseptere å bli kontaktet av næringsdrivere.

— De mange klagene rimer dårlig med at forbrukerne angivelig skal ha anmodet om å bli oppringt. Bransjen har gjennom flere år praktisert dette unntaket alt for vidt, noe som svekker formålet med reservasjon mot telefonsalg, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet støtter blant annet forslaget om å gjøre det ulovlig for kommersielle bedrifter å drive telefonsalg til eksisterende kunder som har reservert seg, med mindre forbrukeren uttrykkelig har bedt om det. (©NTB)