Norges fotballforbund har vært under press den siste tiden — i etterkant av landslagssjef Egil Roger Olsens avgang.

Men i en undersøkelse blant sportsjournalister gjennomført av analyseinstituttet Aalund, scorer NFF høyt.

Totalt kommer forbundet på en femteplass blant 16 idrettsinstitusjoner og klubber.

På spørsmålet «hvem oppfattes som best på mediehåndtering» havner NFF på topp av organisasjonene (foran skiforbundet og håndballforbundet), mens Kjetil Siem (generalsekretær) og Svein Graff (informasjonsdirektør) er på delt førsteplass blant idrettsledere.

- Tøffe saker

— Vi representerer en idrett med stor medieinteresse. Det er en jevn strøm av henvendelser. Selv om det har vært noen år med flere tøffe saker, har vi vært opptatt av å være tilgjengelige for media og ikke gjemme oss, sier Graff, og nevner blant annet kampfiksingssaken og støyen i forbindelse med Drillos avgang.

Norges fotballforbund er det særforbundet med flest medlemmer og har solid trening i mediehåndtering - både i positive og negative saker.

- Hva har mediehåndteringen å si for omdømmet blant publikum?

— Det er viktig at vi behandler journalistene profesjonelt, det er de som skal videreformidle informasjonen vi gir, og det er hyggelig hvis de mener vi gjør en god jobb. Vi har klare retningslinjer for hvordan vi jobber mot media, både når det gjelder service/informasjon, hvordan vi opptrer i kritiske saker. Vi får kanskje oftere kritiske spørsmål enn andre forbund, som håndball- og skiforbundet. Vi representerer verdens største idrett, hvor det er vanskeligere å hevde seg, og alle har en mening om fotball. Det ligger i sakens natur at vi må være forberedt på et større volum av kritiske saker. Vi erkjenner at vi har klare omdømmemessige utfordringer i norsk fotball. Media setter dagsorden, men publikums oppfatning av norsk fotball handler om jobben NFF gjør daglig over tid.

Drillo-støy

Før Norges to siste kvalikkamper i høst, forlot landslagssjef Egil Drillo Olsen jobben og Per-Mathias Høgmo tok over. I etterkant har det vært mye støy rundt hva som egentlig skjedde.

Undersøkelsen er gjennomført i tidsrommet mai-august - altså før Drillo-bråket.

- Hvordan tror du den saken ville påvirket undersøkelsen?

— Det var en personalsak vi ikke kunne prosedere i media, samtidig som det handlet om en levende legende i norsk fotball. Dermed ble det stor interesse rundt saken. Slik saken forløp i media, ble det naturlig at det var Drillo som fikk sympatien, og vi har også beklaget prosessen som ikke var god nok. En tilsvarende undersøkelse nå ville nok gitt dårligere score for NFF, mener Graff.