DÅRLIG: BMW Z4 ble lansert i 2009. Nå er bilen testet etter de siste retningslinjene til Euro NCAP. Resultatet ble tre stjerner. Foto: EuroNcap

Normalt er det førersasistentene det skorter på når en moderne bil får mindre enn fem stjerner, men den nye Mini Clubman er unntaket.

I den siste kollisjonstesten får bilen trekk i flere disipliner og ender opp med bare fire stjerner.

Spesielt får den kritikk for å ikke ha fullgod sikkerhet for verken fotgjengere eller for barn som er passasjerer i bilen.

Gladnyhet: 2015 kan bli det første året:

Femstjernersklubben

Da er det bedre om du kjører Jaguar. Både XE og XF ender opp med fem stjerner og får skryt for sine førerstøttesystemer.

Den nye Kia Optima og Opel Astra får også fem stjerner for sitt sikkerhetsnivå.

Det gjør også SUVene BMW X1, Kia Sportage, Mercedes GLC og Lexus RX450h. Fem stjerner får også de nye Renault-modellene Talisman og Megane.

Fallende temperaturer og snøføre ingen hindring:

DÅRLIG: BMW Z4 ble lansert i 2009. Nå er bilen testet etter de siste retningslinjene til Euro NCAP. Resultatet ble tre stjerner. Foto: EuroNcap

Fire stjerner

Helt på bunnen i denne siste testen fra Euro NCAP finner vi Lancia Ypsilon. Bilen selges ikke i Norge, og det er kanskje like bra. Bare to stjerner får bilen, noe som er bedrøvelig.

Selv ikke BMW Z4, som ble introdusert i 2009, er så elendig. Det vet vi fordi denne eldre bilen ble tatt med og testet etter de siste kravene.

At Z4 får trekk for mangel på førerassistenter er ikke overraskende, men desto mer urovekkende er det at bilen har store svakheter når det gjelder sikkerheten for voksne og barn. Skryt får den derimot for god fotgjengersikkerhet.

Knirkelyder får en av topplasseringene:

Økt sikkerhet

Selv om BMW Z4 er en åpen sportsbil, demonstrerer de tre stjernene at sikkerheten i de siste årene er blitt bedre.

Få nye biler som testes av Euro NCAP ender i dag opp med et like svakt resultat.

Eksempelvis fikk de åpne modellene Mazda MX-5 og Audi TT begge fire stjerner da de nylig ble testet.

Les også: