— Jeg vil fortsatt anbefale folk å kjøre biobiler, men vi trenger strengere internasjonale retningslinjer for hva som er akseptabelt. Det er helt uakseptabelt hvis man for eksempel kutter ned regnskog for å lage biodrivstoff, sier Solheim til NTB.Han mener løsningen ligger i å utnytte landbruksavfall og skogsavfall i produksjonen av biologisk brensel til biler.

— En forskningsinstitusjon i California har sett på hvordan det går an å bruke andre deler av maisen enn det som kan spises, til å lage drivstoff. Da vil det bare være positive sider ved biobrensel, sier Solheim.

Tirsdag hadde han besøk av spesialrådgiver Manuel Aranda da Silva i Verdens matvareprogram. Tema var matvarekrisen som FN mener det vil koste over 500 millioner dollar å løse og som mange mener delvis skyldes satsingen på biobrensel. Spesialrådgiveren fikk ingen sjekk med seg hjem, men Solheim lover at den norske regjering vil bla opp. (©NTB)