To kinesiske tenåringsjenter mistet livet og 182 personer ble skadd da et fly krasjet ved innflygning til San Francisco lørdag.

Flyets taleregistrator viser at piloten prøvde å avbryte landingen for å gjøre et nytt landingsforsøk 1,5 sekunder før flyet krasjet på flyplassen, skriver Aftenposten.

Piloten ba også om å øke flyets hastighet bare to sekunder før flyet krasjet.

— Før det var det ingen tegn på at flyet hadde problemer, fortalte Deborah A.P. Hersman, leder for transportsikkerhetsmyndighetene National Transport Safety Board, på en pressekonferanse søndag, melder nyhetsbyrået AP.

Overlevende: Fikk ingen advarsel

Benjamin Levy, en av de overlevende etter flykrasjet, forteller at passasjerene aldri fikk noen muntlig advarsel fra besetningen om hva som var i ferd med å skje. Han sier mannskapet ble «overveldet» av styrten.

— Jeg tror ikke besetningen hadde ventet det overhodet, sier Benjamin Levy til CBS News.

Passasjerene hjalp hverandre i de kritiske og kaotiske minuttene like etter krasjlandingen, forteller han.

— De som kunne hjalp andre som var skadet.

Ulykken fanget på film

Fred Hayes videofilmet ulykken, etter å ha lagt merke til at fronten på flyet var unormalt høy under landingen.Videoenviser flyet komme inn mot landing, skli over rullebanen omgitt av hvit røyk og etter hvert flammer.

— Flyet kom definitivt inn for lavt, men nesen pekte oppover, og det var det som fanget oppmerksomheten min. Det virket på meg som om piloten prøvde å avbryte landingen, forteller Hayes til CNN.

Amatørfotografen skal ha fanget videoen mens han gikk tur med sin kone. Hayes video er den første av selve landingen som er offentlig kjent.

Utelukker teknisk svikt

Søndag utelukket flyselskapet Asiana Airlines at mekanisk svikt var årsaken til ulykken.

— Inntil videre bekrefter vi at det ikke var noen problemer som ble forårsaket av 777-200-flyets motorer, sa selskapets toppsjef Yoon Young-doo på en pressekonferanse.

Dermed fokuserer politiets etterforskning nå på mulig svikt fra pilotens side, melderWashington Post.

— Vi har snakket med polititjenestemenn som snakket med pilotene i går kveld, og vi håper å avhøre dem snart, sier Deborah A.P. Hersman, leder for transportsikkerhetsmyndighetene National Transport Safety Board.

Etterforskere er allerede på plass i San Francisco for å undersøke flyvraket, og både ferdskriveren og taleregistratoren er funnet.

— Det handler ikke om hva flyets instrumenter har vist piloten, men om pilotens evne til å være vurdere hva som skjer og gjøre de riktige vurderingene for å sikre at situasjonen er trygg. Det er det vi forventer fra pilotene. Vi ønsker å forstå hva som har skjedd i denne situasjonen, sier Hersman.

- For lavt, for sakte

Sikkerhetseksperter har allerede antydet at ulykken kan ha vært forårsaket av menneskelig feil. Den tidligere lederen av den amerikanske havarikommisjonen, Tror Hauete, tror ulykken skyldes feil begått i cockpiten.

— Helt ærlig, så tror jeg flyet kom i for lav høyde med for lav hastighet, sier han til CBS News.

Passasjerer har også fortalt at det kjentes som om piloten forsøkte å ta flyet opp igjen like før det traff bakken med et brak.

— Like før vi skulle lande, økte farten, som om piloten skjønte at han ville lande for tidlig, sier en av de overlevende passasjerene, Elliott Stone, til CNN.

— Og så traff halen på flyet bakken og føyk opp i lufta. Alle slo hodet i taket, sier Stone, som satt midt i flyet og kom seg ut i sikkerhet.

16 bevisstløse

Det var 291 passasjerer og en besetning på 16 om bord i ulykkesflyet. Hele halepartiet ble revet av i krasjlandingen, og flyet begynte deretter å brenne kraftig. De to som omkom, satt bakerst i flyet. Øyenvitner mener det nærmest er et mirakel at ikke flere mistet livet.

— Det var kaotisk, men evakueringen gikk likevel greit for seg. Ingen dyttet eller tråkket på hverandre, forteller passasjer Benjamin Levy til CBS News.

Mange kom fra ulykken med livet i behold, men for en del av passasjerene er fortsatt tilstanden kritisk, skriver NTB.

– Av de pasientene vi har her på sykehuset er 15 eller 16 fortsatt bevisstløse, sier Margaret Knudson, midlertidig sjefskirurg ved San Francisco General hospital, hvor mange av de skadde etter ulykken ble fraktet.