Man kan være uenig i saken, men kan ikke påstå at man er den som eier fornuften i saken. Dette gjelder hvordan man skal få Kvadraturen til å bli et vitalt bysenter for vår landsdel. Det bør ringe noen klokker når Sørlandsparken har økt sitt handelsvolum med 80 % de siste 8 år, mens Kvadraturen står på samme nivå.

Gateparkeringen i Kvadraturen er stort sett fullbelagt alle tider på dagen, mens det er ledig plass i parkeringshusene. Grunnen til dette tror jeg er at mange synes det er stressende å bruke dagens anlegg. Det nye parkeringshuset er et meget brukervennlig anlegg med brede parkeringsfelt uten bærestolper i lokalet, og anlegget er også en del av utbygging av Kvartal 32. Her vil man kunne kjøre matvarene i handlevogner fra et stort matsenter rett i bilen. Folk må ikke glemme at vi har vinter og ellers regnfullt vær som gjør at folk på disse dager heller kjører til Sørlandssenteret. I Bergen og Trondheim har man kjøpesenter med eget parkeringshus midt i sentrum, og hva resultatet blir i Oslo, kan ingen i dag vite når alle praktiske problemer skal løses.

Det nye parkeringshuset er et meget brukervennlig anlegg med brede parkeringsfelt uten bærestolper i lokalet, og anlegget er også en del av utbygging av Kvartal 32. Når det gjelder bilfritt sentrum, så vil det nye parkeringshuset gjøre det mulig å få bilene bort fra gatene. Det er meget bedre for klimaet at billistene kan slippe å kjøre gatelangs på jakt etter ledig kantparkering. Det blir forøvrig kun ca 100 meter lengre kjørevei til det nye parkeringshuset enn til parkeringshuset i Gyldengården. Det er veldig merkelig at miljøbevegelsen unnlater å nevne at om 10 år vil de fleste av oss, avhengig av størrelsen på vrakpanten, kjøre biler som ikke har skadelige klimautslipp. Det nye parkeringshuset vil spare klimaet ettersom alle med bosted i Kristiansand, unntatt Randesund og Tveit, har kortere kjørevei til Kvadraturen enn til Sørlandsparken.

Det nye parkeringshuset vil spare klimaet ettersom alle med bosted i Kristiansand, unntatt Randesund og Tveit, har kortere kjørevei til Kvadraturen enn til Sørlandsparken.

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorfor man lager en så stor sak om dette parkeringshuset når det ikke er kommunen som skal betale selve anlegget en gang. Jeg synes det er egoistisk at man ikke unner oss dette parkeringshuset når man til og med har satt spaden i jorden. Denne saken ble avgjort for 2 år siden, og den store klimakampen burde ha være tatt da utvidelsen av Sørlandssentret ble godkjent. La oss alle ta til fornuften og bruke energien på nye utfordringer for å redde klimaet.