KRISTIANSAND: Antall nyregistreringer i Kristiansand etter fire måneder ligger 3,5 prosent over fjoråret selv om det var en minimal nedgang i april på fem nyregistrerte biler fra 436 i fjor til 431 i år. For Norge totalt økte antall nye biler med over 10 prosent i april og ligger 6,3 prosent over 2015-tallene ved inngangen til mai.

Mens Volkswagen også i april nærmet seg det magiske 100-tallet med 94 nye biler, og som vanlig er klart på topp, er det Toyota som øker klart mest av de store bilmerkene. Etter en litt slakk periode i fjor, ser det nå ut til at de mange hybridmodellene til Toyota har slått an.

Og selv om Skoda fortsatt selger svært godt, er bilmerket som i fjor slo Toyota i Kristiansand på målstreken, nå forbigått av det japanske bilmerket med en markedsandel på 13,9 prosent. Volkswagen har 21,8 prosent av de nyregistrerte bilene i Kristiansand i april.

Antall ladbare hybrider øker jevnt og trutt. Mestselgende modell i april var Golf GTE med 14 nybilregistreringer i Kristiansand. Foto: TOR MJAALAND

Opel ser ut til å ha startet en forsiktig klatring på statistikkene. Med en økning fra to i fjor til sju i år, slår i det minste det tyske bilmerket knockout på de andre når det gjelder prosentvis økning. Og franske Renault fortsetter å ligge høyt først og fremst takket være elbilen Zoe.

I Lyngdal og spesielt i Mandal har nybilsalget virkelig tatt av i april. Over 50 prosent økning i Mandal i forhold til fjoråret er formidabelt, mens Lyngdal økte med over 10 prosent.

Ser vi på de enkelte modellene, er det fortsatt Golf som topper klart på Sørlandet og i Norge. Ingen andre modeller er i nærheten av VW Golf. Interessant er det at godt over halvparten av de nye Golf-modellene var enten e-Golf eller ladbare hybrider, Golf GTE. Også for VW Passat er rundt halvparten av nyregistreringene i april på den ladbare hybridutgaven.

Elbilen til Renault, Zoe, sørger for å løfte det franske bilmerket på registreringsstatistikken. 11 nye Zoe ble registrert i Kristiansand i april. Foto: TOR MJAALAND

Overraskende for mange er det kanskje at på landsbasis ble det registret flere ladbare hybrider enn elbiler i april. Det er første gang det skjer. Andelen ladbare hybrider av totalsalget var cirka 16 prosent, mens 14 prosent av de nye bilene var elbiler.

I Kristiansand utgjorde elbilene 16,5 prosent av nye biler registrert i april, mens ladbare hybrider utgjorde cirka 12 prosent.