Har du noen ganger følelsen av at en og samme annonse dukker opp på skjermen uansett hvilken nettside du besøker? Nei, det er neppe snakk om et selskap som forsøker å bruke opp hele annonsebudsjettet i rekordfart.

Annonsen har bare fulgt etter deg.

— På mange hjemmesider møtes du av informasjonskapsler – cookies – som registrerer og lagrer opplysninger om deg som bruker. Mange av disse har kun til hensikt å la annonsører følge deg videre på nettet, sier fagdirektør Atle Årnes i Datatilsynet.

Tredjepart-cookies

For mens noen informasjonskapsler er helt nødvendige, eller i hvert fall ønskelige ut fra brukerhensyn, er det såkalte tredjepart-cookies Datatilsynet vil gi brukerne en reell mulighet til å reservere seg mot.

— Tredjepart-cookies kan være knyttet til ip-adressen på pc-en din, og kan til og med lagre telefonnummeret ditt. Og vi får ikke vite hva som skjer med informasjonen. Dette er brudd på regelverket, sier Årnes.

Selve informasjonskapselen er ikke ulovlig, men det stilles strenge krav til informasjonsplikt overfor nettbrukeren. Årnes sier at det syndes mye mot regelverket, og at det er vanskelig å håndheve.

— I mange tilfeller trenger du ikke engang å klikke på annonser før opplysninger om deg spres til et stort antall selskaper. Brukerne må ha muligheten til å reservere seg, og det har de ikke hvis informasjonen blir spredt i det øyeblikket de kommer inn på siden, sier Årnes.

EU-direktiv

EU innførte allerede i 2011 et direktiv hvor reglene for cookies ble innskjerpet.

— Informasjonsplikten overfor nettbrukerne er skjerpet inn i forhold til tidligere. Nå er det ikke lenger nok at du har muligheten til å reservere deg mot cookies. Nå er utgangspunktet at du selv må velge å si ja til å godta det, sier seksjonssjef Ørnulf Storm i Post- og teletilsynet.

Dette direktivet er imidlertid ikke innlemmet i det norske regelverket ennå, til tross for at det er iverksatt i de fleste land i EØS-området.

— Men det er ikke selve cookie-direktivet som har forsinket prosessen. Det er bare en liten del av ekom-forskriften, hvor det er gjort mange endringer, sier Storm.

Samferdselsdepartementet la fram et forslag til ekom-forskriften i 2010, men har fortsatt ikke kommet med en endelig innstilling.

— Lovforslaget blir sendt til Stortinget før sommeren, sier Storm.

Det er Post- og teletilsynet som håndhever lovgivningen i ekom-forskriften.

— Når forskriften blir vedtatt er det vår jobb å følge opp hvordan dette skal håndheves, sier Storm.

Ny standard

Datatilsynet håper nå at en ny, internasjonal standard skal få gjennomslag.

— Det jobbes med en standard som har fått navnet "Do not track", og som EU-kommisjonen og myndigheter i mange land har fattet stor interesse for. Målet er å få til en standard der bare nødvendig informasjon skal samles. Internet Explorer 10 er satt opp med "Do not track", sier Årnes.

Han legger imidlertid til at det hersker uenighet om hva som er nødvendig informasjon og ikke.

— Reklame- og analysebyråer har en annen oppfatning enn for eksempel Datatilsynet har, sier Årnes.