Nylig signerte en rekke reiselivsbedrifter Sørlandets første matmanifest. Samtidig forbereder mange av de samme aktørene seg til å delta på en av verdens største mat— og landbruksmesser i Berlin i januar, Internationale Grüne Woche. Det var forrige onsdag at en rekke reiselivsaktører fra USUS-klyngensamlet seg om Sørlandets matmanifest. Opplevelsesbedriftene skal forplikte seg til å bruke og synliggjøre lokale råvarer og produsenter. Manifestet er ikke et strategidokument, men en kultur- og en bevissthetsskaper. Målet med manifestet er å gi økt forståelse for at lokal mat skaper reiselyst. Samtidig som manifestet skal bidra til å bygge lokal identitet og synliggjøre råvareprodusentene i landsdelen (#SpisSørlandet).

Historisk begivenghet

Vi som var til stede fikk følelsen av å være med på en aldri så liten historisk begivenhet. De to fylkesordførerne i Agder signerte Matmanifestet. Det samme gjorde fylkesmannens landbruksdirektør i Aust-Agder. Men ikke minst satte de 22 bedriftene som har jobbet med dette sitt personlige stempel på det fysiske manifestet. Blant bedriftene var Lindesnes Havhotell, Lindesnes fyr, Nøgne Ø, Kristiansand Dyrepark, Fiskeeksperten Reinertsen, Røyland gård, Jens Eide AS og Lillesand Hotell Norge.

Nettopp disse bedriftene er også blant de som er med når Sørlandet for første gang står samlet på en av verdens største mat- og landbruksmesser i Berlin i januar.

Grüne Woche inkluderer 1500 utstillere fra 60 land, og i fjor besøkte 415.000 personer messen. Den vies stor oppmerksomhet generelt og pressen prioriterer å være tilstede. Mat- og drikkeprodusenter fra hele verden bruker messen som en salgs- og markedsføringsarena, og den er blitt en viktig møteplass for internasjonal landbrukspolitikk.

Nasjonal utviklingsstrategi

Norges deltagelse på Grüne Woche er en del av en nasjonal utviklingsstrategi som skal bidra til at vi når politiske målsettinger innenfor mat- og reiselivsområdet. Landbruks- og matdepartementet ønsker med den norske deltagelse å vise fram kvaliteten og mangfoldet i norsk matkultur knyttet opp mot andre opplevelser. Deltagelsen dreier seg med andre ord om langsiktig merkevarebygging av Norge i Tyskland. På den norske standen presenteres over 70 bedrifter fra mat- og reiselivsnæringen. I tillegg til generell informasjon om Norge skal ulike tilbud, opplevelser og smaksprøver markedsføres og selges.

I 2016 er Sørlandet (Aust-Agder og Vest-Agder) en av tre regioner fra Norge. I likhet med matmanifestet handler Grüne Woche om å øke bevissthet rundt lokale råvarer og vise at fokus på dette kan være en drivkraft for innovasjon og utvikling. I tillegg er nettverksbygging mellom produsenter, leverandører og opplevelsesbedrifter viktig. Det er også et langsiktig mål å gjøre Sørlandet bedre kjent som attraktivt besøksmål i det tyske og i det norske markedet.

Grüne Woche Sørlandet er organisert som et prosjekt i regi av både næringsliv og offentlige aktører. Mange er involvert og prosjektet får økonomisk tilskudd fra Fylkesmannen i Aust-Agder, Fylkesmannen i Vest-Agder, Innovasjon Norge, Setesdal Regionråd og Vest-Agder fylkeskommune.

Mat som opplevelse

Tradisjonelt er det den norske naturen som har vært den største og viktigste ingrediensen når attraktive opplevelser skal utvikles. Nå er mat som opplevelse også i fokus. I følge målinger Innovasjon Norge har gjennomført er det 30 prosent større sannsynlighet for at folk besøker et sted hvis de på forhånd er kjent med lokale produkter som pirrer smakssansene våre. I tillegg er fremtidens gjester villig til å betale ekstra for lokalprodusert og kortreist mat og drikke. De som er interessert i lokalmat legger igjen så mye som 28 prosent mer i kroner og øre enn de som ikke er interessert. Næringen er nå i ferd med å gripe denne muligheten.

Aktørene som har signert på Sørlandets matmanifest og deltar på Grüne Woche gjør nettopp det. Disse bedriftene er i ferd med å få øynene opp for at det er smart å by på lokalprodusert mat og drikke. Det handler med andre ord ikke bare om solidaritet til lokale råvareprodusenter eller om det å være politisk korrekt. Det handler minst like mye, eller mer, om at bedriftene vet at dette representerer en viktig kilde til lønnsomhet og konkurransekraft.