OSLO: Toglederen ved trafikkstyringssentralen i Oslo fikk melding fra godsterminalen på Alnabru om at de 16 vognene var på vei ned gjennom Lodalen, ifølge NRK.no.Les også:

Ved sentralen kunne de følge vognene på skjermen og på et passende sted ved Loenga forsøkte toglederen å bruke sporvekselen for å sende vognene inn i en mur.

Pressevakt i Jernbaneverket, Arvid Bårdstu, sier til NRK at det trolig var den høye farten som gjorde at vognene ikke lot seg avspore. I stedet konsentrerte sentralen seg om å hindre at vognene skulle ta seg inn på spor med annen trafikk og ende sin ville ferd på Oslo S. I stedet styrte sentralen vognene slik at de ville følge godstogsporet til Sjursøya.

Der var det imidlertid ingen som fikk melding om trusselen som nærmet seg til tross for at det var varslet på nødnummer 110. – Vi må huske at det hele skjedde i løpet av noen få minutter, sier Bårdstu.

16 vogner ute av kontroll

Oslo politidistrikt fikk kl. 13.15 melding om en trafikkulykke på Sjurøsya i Oslo, ved skur 75 og 92. Da hadde 16 jernbanevognet trillet i åtte kilometer uten kontroll og uten at noen varslet politiet.

Tre personer er bekreftet omkommet, og 3-5 er skadet. Ingen av de omkomne var ombord i vognene. En person er fortsatt savnet. Det søkes nå både i vannet og land etter den savnede.

— En person har fotsatt status som savnet. Vi søker nå gjennom åstedet med hunder, sier innsatsleder Thor Langli ved Oslo politidistrikt til Aftenposten.no.

— Mange sammenhengende godsvogner løsnet fra et godstog på Alnabru godsterminal i ettermiddag. Vognene har trillet på egen hånd ned til Sjursøya havneterminal, bekrefter pressevakt Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket.

Det vil si at togvognene trolig har rullet ute av kontroll i rundt åtte kilometer.

— Vi vet ennå ikke hvor lang tid det tok fra vognene forlot godsterminalen til ulykken inntraff. Vi undersøker også hva slags varsling som ble gjort i mellomtiden, sier Endal til Aftenposten.no.

Sperret linje

  • Jernbanevognene rullet ute av kontroll, forteller et øyenvitne til Aftenposten.no.

— Vognene kom i en grusom fart – og det var ikke noe lokomotiv der, sier mannen.

— Vognene ligger strødd, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet . )

Et godstog har kollidert ved et Statoil anlegg ved Sjursøya i Oslo. Foto: HANS O. TORGERSEN Foto: HANS O. TORGERSEN

Vogner i sjøen

Flere vogner skal også ha havnet i sjøen lenger ut mot Ormøya.

— Jeg så et vognsett med flatvogner som kom rennende fra Alnabru – og 5-10 vogner har kjørt rett inn i en lagerbygning, sier et øyenvitne til Aftenposten.no.

Han så ulykken fra huset sitt på Ekeberg.

Et annet øyenvitne, Anders Aabel, som var i havneområdet da ulykken skjedde, forteller at han nettopp hadde krysset jernbanelinjen da seks godsvogner kom i rasende fart nedover linjen.

— Det var ingen bommer som var nede, og plutselig kom vognene i en utrolig hastighet, og smalt rett inn i bygningen, like foran oss, sier Aabel til Aftenposten.no.

— Vanligvis står det fullt av flydrivstoff i området der togvognene kolliderte, så det er utrolig at det ikke gikk enda verre enn det har gått, sier han.

Bil ble truffet

Morten Schrøder jobber på terminalen som ble truffet av de løpske vognene.

— Da toget traff terminalen løp jeg ut for å se hva som hadde skjedd. Jeg så at en bil hadde blitt truffet av toget. Jeg prøvde å holde roen, og hjalp en mann som satt i bilen som ble truffet. Mannen i bilen satt fastklemt, og hadde store smerter, så jeg rinfte ambulansen, sier han til Aftenposten.no.

Han forteller at mange jobber i havneområdet, og at det bare er flaks som førte til at ikke flere ble skadet.

— Det er flaks at det ikke gikk verre. Det jobber mange her nede, og det er bare flaks at det ikke var flere personer i terminalen da toget kom.

16 løpske vogner

Informasjonsdirektør Bjarne I. Whist hos Cargonet bekrefter at godsvognene begynte sin ville ferd på terminalen på Alnabru – før den endte i lasteområdet på Sjursøya. Det er Cargonet som eier godsvognene.

Det var et tog på 16 godsvogner som var involvert i ulykken, og disse var ikke koblet til noe lokomotiv.

— Jeg vil ikke spekulere i årsaken til ulykken – vi har nå satt inn alle ressurser for å finne ut av dette, sier Whist.

De tre personene som omkom i ulykken er ikke ansatt i Cargonet, ifølge informasjonsdirektøren.

Han kan ikke si hvor lang tid de løpske vognene brukte på turen fra Alnabru til Sjursøya, eller om det ble gjort noe for å varsle folk om hva som var i vente.

To åsteder

Redningsmannskaper arbeider på to steder i forbindelse med ulykken, og det ble blant annet undersøkt om det kunne være mennesker i vannet.

— Et tog har kjørt inn i åpningsporten til Ormsund-terminalen og veltet. Deler av toget ligger nå i sjøen. Politi og ambulanse er på plass og leder operasjonen på skadestedet, heter det i en pressemelding fra Oslo Havn.

Det er store redningsstyrker på stedet, deriblant to luftambulanser.