De nye reglene ble foreslått av Norge og flere andre land og godtatt av IMOs miljøkomité på et møte i London før helgen.

Opplysninger om blant annet drivstofforbruk, type drivstoff og motorkraft skal innrapporteres til fartøyenes flaggstater, ifølge Klima— og miljødepartementet. Flaggstaten skal deretter rapportere opplysningene videre til en internasjonal database.

Noen enighet om mer konkrete utslippsmål ble det imidlertid ikke på møtet i London. USA, Kina og flere andre store utviklingsland var skeptiske, skriver nettstedet Climate Home. Spørsmålet skal drøftes igjen på et nytt møte i oktober.

Utslipp fra internasjonal skips- og luftfart har lenge vært en utfordring i arbeidet med å bekjempe de globale klimaendringene. Siden denne typen utslipp finner sted på tvers av landegrenser og i internasjonalt farvann og luftrom, er det vanskelig å bli enige om hvem som har ansvar for dem.

De nye reglene om innrapportering av opplysninger knyttet til utslipp fra skip kan tre i kraft i 2018, ifølge IMO. (©NTB)