— En fin dag å kjøpe båt på, sier Bjørnar Birkedahl og steger inn i sin splitter nye Yamarin 76 DC med 300 hestekrefters motor. Han tenker ikke på det vekslende været, og sola som skinte akkurat da han skulle overta. Nei, 1. juli er dagen da regjeringen fjernet hestekraftavgiften på båtmotorer, og prisen falt med 200 kroner per hestekraft. For Birkedahls båt utgjør prisfallet 60.000 kroner, eller nesten ti prosent.

Mette og Bjørnar Birkedahl på vei ut til skjærgården i Grimstad med sin splitter nye båt. Foto: Jørgen Steffensen

120 båter

— Det er nok prisreduksjonen som gjorde at vi til slutt valgte å kjøpe ny i stedet for brukt. Da fikk vi ny båt med femårsgaranti. Vi kan skylde på Anders for alt som går galt de neste fem årene, spøker Birkedahl, og peker på daglig leder ved Grimstad Bådsenter, Anders Topland.

— Det er for så vidt riktig, det, sier Topland som har en av sine absolutt travleste dager noen sinne.

— Vi leverer ut 34 båter i dag og 30 til resten av uken, sier Topland. Legger man til Suzuki Bådsenter i Arendal og Kristiansand Bådsenter, som begge har samme eiere, kommer man opp i 120 båter denne uken. Salgene fordeler seg jevnt mellom båter i prisklassen 200.000 til 300.000 kroner og fra 500.000 til 600.000 kroner. Topland tipper gjennomsnittsprisen er rundt 450.000 kroner. Dermed omsetter de tre forretningene til sammen for over 50 millioner kroner denne uken.

Sjefen vasket

Anders Topland var på jobb grytidlig tirsdag og begynte å klargjøre. Myndighetene forlangte at ingen av de solgte båtene kunne på vannet før skjæringsdatoen. Dermed måtte de ansatte raskt i gang med å sjøsette noen båter, mens andre ble kjørt ut til kunden. I løpet av dagen ble båter levert fra Tønsberg til Farsund. Totalt var 20-25 ansatte i sving i Grimstad, og topplederne var selv ute med pussefilla for å få båtene til å skinne.

Anders Topland hadde det travelt tirsdag formiddag, og måtte selv finne frem klut og vaskemiddel for å klargjøre båtene. Foto: Jørgen Steffensen

— Når folk kjøper båter til 700.000 kroner så kan det ikke være skittent på listene, sier Topland. Mens han veksler mellom å pusse og selge, kjører andre båter ut på vannet eller hjelper kundene inne i butikken.

- Mer miljøvennlig

Topland er glad for den hektiske dagen, og er svært fornøyd med at regjeringen fjernet HK-avgiften.

— Det er en medvirkende årsak til salgsøkningen på 10 prosent i år, sier Topland.

HK-avgiften ble innført i 1978 for å få folk til å velge mindre og mer miljøvennlige motorer. Bransjen har kjempet imot avgiften, og ble hørt av finansminister Siv Jensen (Frp) i vår.

— Når avgiften forsvinner får vi en miljøgevinst fordi folk velger nye, firetaktsmotorer som forurenser mye mindre, hevder Topland.

Mer komfort

På brygga nedenfor starter Bjørnar og Mette Birkedahl sitt nye fartøy. For første gang har de kjøpt båt med overnattingsplass.

— Vi har gått fra skjærgårdsjeep til noe mer komfortabelt, smiler de.

Paret har tatt dagen fri fra jobb, og skal ut i skjærgården. Senere på sommeren blir det lengre turer.

— Jeg klør i fingrene etter å prøve, sier skipperen.