• Antall solgte enheter og snittprisen øker.

Smarttelefonenes salgssuksess har resultert i at rekordmange går rundt med en musikkspiller i lommen. Legg til populære musikkstrømmingstjenester som Spotify og Wimp, og du har et attraktivt og hurtigvoksende hodetelefonmarked som tiltrekker seg alt fra kjendiser til bilprodusenter. Under merkenavn som 50 Cent, Motorhead og Ferrari dukker det stadig opp nye aktører som vil ha sin bit av kaken.

Det finnes ingen samlet norsk bransjestatistikk, men salgssjef for lyd og bilde i Elkjøp Norge, Thomas Hegerlund, kan fortelle om en omsetningsvekst på tredve prosent fra 2011 til 2012. Hodetelefoner er dessuten en av de mest søkte produktene på Elkjøps nettsider.-Utvalget og snittprisen øker, og selv om stadig mer handler om image, ser vi at folks krav til lydkvalitet blir høyere, sier Hegerlund.

Også hos spesialforretningene har salgsøkningen vært markant. Ifølge Christian Åkre, produktsjef i Soundgarden, var omsetningen av hodetelefoner åtte ganger høyere i 2012 enn i 2007. Åkre hilser utviklingen velkommen, men hevder mange av nykommerne har lite å bidra med utover et merkenavn. Produktene stammer i stor utstrekning fra de samme fabrikkene, med kun kosmetiske forskjeller, er hans dom.

Stor symbolverdi

Samfunnsgeograf ved Markedshøyskolen, Karl-Fredrik Tangen, trekker paralleller til pizzaens utvikling i Norge for å forklare hvilke mekanismer som virker inn ved valg av hodetelefoner.

-På 60-tallet skilte man seg ut bare ved å spise pizza, i dag er det hva slags pizza folk spiser når som viser forskjeller, sier Tangen.

Han mener distinksjoner mellom hodetelefoner følger skiller i teknologiforbruk, musikksmak og forbruk generelt, og at disse mønstrene har det med å speile skiller i klasseposisjon, alder og kjønn.

Tangen peker i tillegg på den forsterkende symbolske effekten som ligger i at hodetelefonene er så synlige, og det faktum at hodetelefonene har en udiskutabel praktisk funksjon. Det rettferdiggjør bruken, og unngår at man blir beskyldt for å være en poserende jålebokk.

Han tror artisters egne hodetelefoner kan få et marked, men at de vil slite med å bli de mest anerkjente hodetelefonene.

-Da Aqua-Lene brukte Iron Maiden-t-skjorte ble det vanskeligere for Maiden-fansen å bruke sine T-skjorter, sier Tangen.

-Like viktig som klær

De fire elevene vi treffer på Elevbakken videregående skole i Oslo kjenner seg godt igjen i Tangens beskrivelse, og mener hodetelefoner på mange måter kan sammenlignes med klær.

Ifølge elevene handler det ikke bare om musikkstil og motetrender, men også om å signalisere at man har kjøpekraft.

-Jeg tror for eksempel mange som kjøper de populære hodetelefonene til Beats by Dr. Dre knapt kjenner artisten Dr. Dre og hans musikk, sier Ingvild Høgh, som understreker at hennes egne Beats-ørepropper fulgte med smartmobilen, og ikke er noen hun selv vill ha brukt penger på.

-For meg er lydkvaliteten viktigere enn merkenavnet, slår Vebjørn Øyen fast. Men hva om et par Justin Bieber hodetelefoner skulle vise seg å låte desidert best? parerer medelev Joakim Åbyholm.

Vebjørn som selv sverger til et par AKG-hodetelefoner, innrømmer at det var en kinkig problemstilling, og at han trolig hadde gått for et mer nøytralt alternativ.

Anbefalte hodetelefoner

Foto: Watt

Redaktør i lyd-, bilde— og hjemmekinomagasinet Watt, Håvard Holmedal, mener et par skikkelige hodetelefoner er tingen om du både ønsker god lyd og skikkelig komfort over tid.

-Ørepropper kan også gi deg god lyd og ikke minst suveren bevegelsesfrihet, men lyden blir ofte veldig direkte. Etter en stund føler man at man blir litt svett i øregangen, sier HolmedalSkal du kjøpe hodetelefoner til den bærbare musikkspilleren, understreker Holmedal at impedansen i hodetelefonen må være tilpasset spilleren.

-Sjekk at hodetelefonen du velger har en impedans som er under 35 Ohm, og at de også er rimelige effektive. Da behøver man ikke spille med så høyt volum fra spilleren. Det sparer batteri, påpeker Holmedal.

Watt har nylig testet ni påkostede hodetelefoner egnet for bruk med bærbare musikkspillere.