Dermed gir han støtte til dataparty-arrangørene i kampen mot skattemyndighetene. Skatt øst krever merverdiavgift fra billettsalget for de tre siste år, totalt nesten 2 millioner kroner, siden de ikke betrakter dette som et momsfritatt kulturarrangement. — Ikke fulgt med i timen Giske mener vedtaket er lite i tråd med kulturmeldingen om dataspill, som kom rett før påske.

— Regjeringen sier ikke bare at dataspill er kultur, men det er kommet en hel stortingsmelding om det. Der nevnes The Gathering spesielt, som en arena hvor nye talenter kan møtes og utveksle ideer. Når momsvedtaket kommer rett etter en slik melding, virker det som om noen ikke har fulgt med i timen, sier Trond Giske til NTB.

Han understreker at Kulturdepartementet ikke har instruksjonsmyndighet i momssaker, og at dette er skattemyndighetenes sak.

— Men vi får håpe at noen har fulgt mer med i hva regjeringen har sagt om dataspill og The Gathering når saken kommer høyere opp i systemet, sier statsråden.

Kan ha vært det siste Datapartyet i Vikingskipet på Hamar samlet i år rundt 5.000 deltakere. TG har vært arrangert i påsken hvert år siden 1992, da den første samlingen ble holdt i Skedsmohallen. Siden den gang har det utviklet seg til å bli den viktigste årlige begivenheten for norsk ungdom som synes skjerm er tøffere enn toget til fjells i påsken.

Kreativ Aktiv Norsk Dataungdom (KANDU) er den frivillige, ikke-kommersielle organisasjonen som formelt blir avkrevd millionbeløpet. KANDU hører inn under ungdomsorganisasjonen Hyperion, som samler foreninger som driver med dataspill, simuleringsspill og fantastisk media.

Vedtaket om å kreve moms fra billettsalget medførte dyrere billetter til årets TG. Pressetalsmann Simon Valvik har varslet at årets arrangement kan ha vært det siste.

— Skattemyndighetene hevder at dette ikke er kultur, men stortingspolitikere har klart uttalt at dataspill er nettopp det - kultur, uttalte pressetalsmann Simon Valvik under arrangementet.

TG-arrangørene har også fått støtte i sitt syn fra blant andre filmskaper Harald Zwart og Birgit Hertzberg Kaare, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. (©NTB)