Juli er den store feriemåneden for norske hoteller, både blant ferierende nordmenn og utlendinger. Utenlandske turister sto for 1,2 millioner av juli-overnattingene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Hele 74 prosent av overnattingene i juli var knyttet til ferie— og fritid.

Og reiselivsbransjen har grunn til å være fornøyd på flere områder. Også antall overnattinger på campingplasser og hyttegrender gikk opp, men henholdsvis 13 og 10 prosent.

På Svalbard registrerte man 18.000 overnattinger i juli, det er 14 prosent mer sammenlignet med samme måned i fjor.

Norge er mest populært hos tyskerne, som alene står for 448.931 overnattinger på norske hoteller, campingplasser, hytter og vandrerhjem. Deretter følger Sverige, Nederland, Danmark, USA, Storbritannia, Frankrike og Kina.

— Fantastisk gledelig. Den kanskje viktigste effekten av turistveksten er at det bidrar til å trygge arbeidsplasser i en tid med fallende oljeinvesteringer. I tillegg gagner ikke veksten bare reiselivsnæringen. Flere turister kommer også andre bransjer til gode, blant annet varehandelen, og bidrar til å trygge arbeidsplasser der, sierNHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i en kommentar til tallene. (©NTB)