— Det å lansere i Tyskland er et stort steg for oss, ja, men samtidig noe vi er nødt til å gjøre. For å kunne drive selskapet lønnsomt fremover, er vi nødt til å bli store i volum, sier administrerende direktør Gunnar Sellæg i Aspiro, som eier Wimp.

Ved nyttår var musikkstrømmetjenesten Wimp lansert i Norge, Sverige og Danmark, samt Portugal.

Antall betalende brukere var 350.000, og i løpet av 2011 opplevde selskapet en femdobling i antall streams pr. dag.

Flere land

Nå satser altså eierselskapet Aspiro mot Tyskland i løpet av våren, og etter hvert også Nederland og et par andre europeiske land. I tillegg ønsker selskapet å lansere i ett land utenfor Europa i løpet av 2012. Sellæg vil ikke kommentere om det er verdens største musikkmarked, USA, men sier at man jobber parallelt med flere alternativer utenfor Europa.

I USA er hovedkonkurrenten, svenske Spotify, allerede lansert. Og under den store bransjefestivalen South by Southwest i Austin for to uker siden var selskapet godt synlige, og ofte omtalt i debatter om strømming.

Fordel

Spotify, som nå er tilgjengelig i 13 land og har over tre millioner betalende brukere verden over, ble også lansert på markedet i Tyskland for noen få uker siden.

— De sammenfallende tidspunktene for å starte opp i Tyskland er tilfeldig, og vi ser det kun som en fordel. Utfordringen vår i Tyskland vil ikke være konkurransen mot Spotify eller andre tilbydere, men det å få folk til å bruke streamingtjenester i det hele tatt, sier Gunnar Sellæg.

For Tyskland er et marked der fysisk CD-salg fortsatt har hatt en positiv utvikling, utbredelsen av piratkopiering ikke er like stor som i mange andre land, og bruken av strømming er veldig liten.

— Det betyr at ting kan gå tungt en stund, men vi er overbevist om at streaming også blir stort der på sikt. Folk som først begynner å streame, går ikke tilbake.

Kontor

Wimp har allerede vært ute i en lukket versjon i Tyskland en stund, med gode tilbakemeldinger.

Selskapet har også etablert et eget kontor i Berlin for å jobbe med en versjon som er tilpasset det tyske markedet.

Samtidig venter også Aspiro på hva amerikanske Apple kommer opp med i denne konkurransen. Ryktene om en strømmetjeneste derfra, har versert i flere år.

— Alle har jo trodd lenge at Apple skal komme med en tjeneste, men vi kan bare vente og se. Andre aktører som Google og Microsoft kan jo også komme på banen her. Vi har uansett mest fokus på å utvikle eget produkt, og ikke hva andre gjør, sier Gunnar Sellæg.

robert.gjestad@aftenposten.no