KRISTIANSAND: — Det er veldig arrogant når parkledelsen avfeier min kritikk med at jeg ikke har greie på hva jeg snakker om. Det er tusenvis av andre som mener det samme som meg. Er de dumme, de også? Nå må Dyreparken gå i seg selv og innrømme, sier de Ruiter til Fædrelandsvennen.

Det vil ikke dyreparkdirektør Per Arnstein Aamot gjøre, selv om han sier det letteste sikkert hadde vært å legge seg flat for kritikken.

- Vi handlet rett

— Vi kan ikke det når vi mener vi har gjort rett. Jeg ønsker å stå ærlig i denne debatten. Vi ønsket ikke å avlive kenguruene. Det var siste utvei, men rett. Jeg kan heller ikke garantere at det aldri vil skje tilsvarende, svarer han.

Aps Freddy de Ruiter forlanger ydmykhet fra parkledelsen i Dyreparken og en garanti om at dyr aldri igjen avlives for å gi plass til andre dyr. Foto: Tormod Flem Vegge

Aamot har fått mange forslag om at kenguruene kunne vært gitt bort eller omplassert.— Så enkelt er det ikke. Vi hadde kenguruene på en transfer-liste i over et halvt år. Ingen godkjente parker ville overta dem. Når alt annet er prøvd, er det bedre å avlive enn å sende dem til et sted som vi ikke visste ville behandlet dem slik vi mener dyr skal behandles, sier han.

- Kundeflukt?

Freddy de Ruiter sier han forbeholder seg retten som forbruker til å si sin mening, og han minner om at forbrukermakt kan være et sterkt virkemiddel.

Han mener Dyreparken må passe seg for ikke å bli arrogant i forhold til tusenvis av kunder. Hvis ikke frykter han kundeflukt.

— Dyreparken må unnskylde at kenguruene ble avlivet. Parkledelsen må love at de aldri igjen vil henrette dyr for å få plass til andre dyr. Og de må være ærlige og si at de avlivet kenguruene for å tjene penger, i stedet for å bruke disse vikarierende argumentene, sier de Ruiter.

Parkdirektør Per Arnstein Aamot står fast på at Dyreparken har handlet rett. Han sier han ønsker å være ærlig og vil derfor ikke unnskylde seg. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Dyreparkdirektør Aamot sier han ikke kan be om unnskyldning.— Hvis de Ruiter er redd for kundeflukt, bør han sette seg inn i saken og unngå å bidra til kundeflukt. Jeg har stor respekt for reaksjonene, og setter pris på at folk er opptatt av dyrevelferd. Det er vi også. Men jeg fastholder at Freddy de Ruiter ikke har satt seg inn i saken.

Aamot viser for eksempel til Ap-mannens utsagn om at parken har kjøpt geparder for å tjene penger.

— Feil. Vi er en kommersiell bedrift. God drift setter oss i stand til å delta i utviklingsprogrammer for truede dyr. Gepardene kommer via et slikt utvekslingsprogram, de kjøpes ikke.

Kan skje igjen

— Men hvorfor kan du ikke garantere at dere aldri igjen vil avlive dyr for å få plass til nye dyr?

— Fordi jeg er ærlig. Vi ønsker aldri å komme i den situasjonen igjen, men jeg kan ikke utelukke at så vil skje, sier Aamot.

— Ble sjøløvene avlivet da de måtte vike for løvene?

— De ble sendt til Skottland, svarer Aamot.

— Vi skal fortsette å forklare at avlivning noen ganger er det mest etiske å gjøre. Det blir fort mye følelser i saker som dette, men man kan ikke bare konkludere ut fra det emosjonelle, sier Per Arnstein Aamot.