Kristiansand: Vi samlet tre spennende franske nyheter på bilfronten og tre entusiastiske selgere av henholdsvis Renault Captur, Peugeot 308 og Citroën Grand C4 Picasso, modeller som i disse dager lanseres på det norske markedet.

Og vi ba Tom Gøytil (Motorforum/Renault), Einar Kolstad (Abrahamsens Auto/Citroen) og Jonny Bjørnsen (Bertel O. Steen/Peugeot) gi oss forklaringen på at Peugeot, Renault og Citroën så langt i år ligger beskjedent plassert på salgsstatistikken på Sørlandet med henholdsvis 12., 18. og 19. plass blant bilmerkene som selger mest.

At de tre mener at sørlandske og norske bilkjøpere oftere burde velge å kjøpe franske biler, er kanskje ikke så overraskende. Og de er samstemte om at franske biler er undervurdert i det norske bilmarkedet og burde selge langt mer enn de gjør.

Negativt utgangspunkt

— Dette er jo merker som er blant de aller største i Europa, men i Norge ser det ut til at vi helst skal ha tyske, japanske eller til nød svenske biler, sier salgssjefen for Peugeot, og er ikke nådig mot norske biljournalister:

— De har bidratt godt til at franske biler er undervurdert i det norske markedet, mener Bjørnsen.Han har en følelse av at journalister har et negativt utgangspunkt når de skal vurdere franske biler.

— En nyhet eller en forandring på en fransk bil blir ofte sett på som en forverring. På en tysk eller japansk bil er det som regel applaus når noe endres, mener Bjørnsen og får hodenikkende støtte fra sine to kolleger. Og Tom Gøytil minner kledelig beskjedent om at Renault Clio er en av de mest solgte bilene i Europa.

Var annerledes

Men de tre går med på at franske biler for en del år tilbake var annerledes enn biler produsert i for eksempel Tyskland.

— De var mer kompliserte å reparere og ikke enkle å sette i gang med skiftenøkkel på egen hånd akkurat, er de tre enige om.

Men de legger kjapt til at dagens virkelighet er at franske biler er fullt på høyden med konkurrentene fra andre land. De viser blant annet til den svenske testen i magasinet "Vi bilägare", der hele fem Renault-modeller toppet listen over de best rustbeskyttede bilene. De viser også til Euro NCAPs kollisjonstester, der de franske bilene har fått toppkarakterer.

Ikke sjelden opplever de tre bilselgerne at potensielle bilkjøpere vegrer seg mot å kjøpe fransk bil. Blant annet tror de at motorene i andre biler er bedre.

— Det de åpenbart ikke vet er at en mengde biler produsert i andre land har motorer fra PSA (Peugeot-Citroën). Volvo-eiere og Ford-førere er neppe oppdatert på at de kjører biler med franske motorer, mener Bjørnsen og viser blant annet til at den nye Toyota Pro Ace, egentlig er en Peugeot Expert og så fransk som den kan bli. Til og med Toyota-logoen er laget i Frankrike!

At de franske motorene holder mål, mener de det finnes nok av beviser på. Frankrike med Renault i Formel 1 og Peugeot og Citroën i andre bilsportklasser dominerer og viser de fleste andre bilmerker ryggen.

Innovative

De minner også om at franskmennene har vært først ute med tekniske nyvinninger som andre bilmerker senere har tatt opp og som bilkjøpere regner som en selvfølge i dag. Rene motorer er for eksempel noe franskmennene kan lage:

— Da EU satte fram krav om maksgrense på CO2-utslipp på 125 gram per km på nye biler, svarte Renault at det er helt greit. Der var de nemlig allerede. På samme måte som de nå sier at ny utslippsgrense på 99 gram også er helt greit, fordi de ligger langt fremme når det gjelder rene motorer, sier Gøytil.

Grand C4 Picasso er ifølge Einar Kolstad første bil som har display med full HD-oppløsning og mulighet for internettilkobling til fastpris i 17 (!) land! Bilene som leveres i dag er klargjort for internettsystemet som rulles ut i Norge i begynnelsen av 2014. — Og den nye Peugeot 308 er første bil med led-lys overalt, sier Bjørnsen og får støtte i sin ros fra kollegene som i det daglige også er konkurrenter.

— Men når det gjelder å markedsføre franske biler, da står vi gjerne sammen, sier de nærmest i kor og lurer på om ikke tiden snart er inne for en felles fransk bildag i Kristiansand.

For å slå fast at franskmenn kan mer enn å lage verdens beste ost og vin!

- Det er kundens valg

Biljournalist Benny Christensen er sterkt uenig i at norske biljournalister har en del av skylden for at franske biler selger dårlig i Norge.

Oslo

— Den påstanden tror jeg ikke er riktig, sier den erfarne bilmannen som er bileksperten i TV 2s Broom-redaksjon. Han har selv bakgrunn fra Bertel O. Steen som selger av franske Peugeot og sier at han har skrevet positive omtaler av flere franske biler.

— Til syvende og sist er det kunden som velger bil, ikke motorjournalisten, sier Christensen som har flere forklaringer på at franske biler hevder seg svakt i kampen om de norske bilkundene sammenliknet med andre bilmerker.

Han peker på at de franske merkene har manglet biler i det sterkt voksende premiummarkedet, at svært mange av de franske modellene befinner seg i det rimeligere markedet som presses beinhardt fra Sør-Korea og Japan, og at det har vært stilt spørsmål ved andrehåndsverdi og driftssikkerhet.

— Selv har jeg åpent sinn når det gjelder franske biler og skulle veldig gjerne sett at de solgte bedre, sier Christensen og legger til at han som journalist må påpeke det som kan dokumenters gjennom tester. Han sier at han har stor sans for det særegne franske, som Citroën kanskje er fremste eksponent for og er glad for at nettopp Citroën ikke lenger forsøker å bli som alle andre bilmerker.

— Ser du noen lysning for franske biler på det norske markedet?

— De har utvilsomt mange gode biler. Den nye Picassoen ser veldig spennende ut, og både Peugeot og Renault har mange fine biler. Men Renault har for eksempel hatt manglende kontinuitet på importør og salgssiden, og det har nok gått ut over salget, sier Benny Christensen.