Hurtigruten fosser fram

Tromsø/Oslo (NTB-Fredrik Ljone Holst): Den langsomme TV-suksessen «Hurtigruten — minutt for minutt» merkes også på børsen og billettkontoret.

TV-seere ofrer nattesøvnen for å følge hurtigruteskipet Nordnorges fem døgn lange ferd mot Kirkenes, og NRK2 er for en stakket stund Norges største TV-kanal. Det diskuteres livlig på nett, på buss og tog, i kantiner og på arbeidsplasser. Hurtigruten selv har sørget for at den som lar seg friste, skal kunne bestille sin egen tur uansett hva klokken måtte være.— Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer bok, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA til NTB.

I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.

— Til enhver tid under sendingen sitter to personer og tvitrer under navnet HurtigrutenLive og svarer på spørsmål fra publikum, sier Norum og legger til at også selskapets nettside har betydelig større pågang enn vanlig.

— Vi har hatt like mye trafikk i løpet av helgen, som vi vanligvis har i løpet av en måned. (©NTB)