The Beatles har gjort det. Paul Simon har gjort det. Peter Gabriel. Sting. Og ikke minst: Bjørn Ole Rasch. De har jobbet med musikere på tvers av alle landegrenser og skapt ny musikk og nye uttrykk, alt under paraplyen "verdensmusikk".

Og er det noe produsent og musikkprofessor Rasch virkelig brenner for, så er det verdensmusikk. Derfor er han koordinator for et større utvekslingsprosjekt på universitetet. I disse dager sender han to masterstudenter til MIDI School of Music i Beijing, for å jobbe som pedagoger. I samme forbindelse har tre pedagoger fra en av de ledende musikkinstitusjonene i Katmandu, tatt turen til Kristiansand og UiA. Disse skal representere universitetet i mange forskjellige sammenhenger, både i Norge og i utlandet. Prosjektet er et samarbeid med UD og rikskonsertene.

— Og det artigste er at det var rikskonsertene som kom til oss. Det er et eksempel på at universitetet står sterkt, og blir ansett som et knutepunkt for rytmisk musikk i Norge, sier Rasch.

Verdifullt

De som skal representere UiA i Beijing, er Øyvind Nypan og Finn Dyb-Sandnes. Sistnevnte skriver masteroppgave om kinesisk populærmusikk, og drar til Beijing for første gang, mens Nypan allerede har vært der to ganger. Han forteller at MIDI School of Music er vinklet mot vestlig musikk, noe kineserne har relativt dårlig erfaring med.

— De er teknisk flinke, og kan spille de utroligste ting, men samspillet fungerer dårlig. De lukker gjerne øynene og spiller hver for seg. Og det er da vi kommer inn i bildet, sier Nypan, og forklarer at de kinesiske studentene er preget av at Kina har vært et lukket land.

— De har ikke vestens kulturarv. De startet for tjue år siden uten historie. Men de er lærevillige. Det skal ikke så mye til før de har tatt store skritt fram, og det får de et kick av, sier gitaristen.

Stor forskjell

Tolv stykker fra Nepal Music Centre i Katmandu søkte på to plasser ved UiA. Achyut Ram Bhandari (tabla) og Barta Handharva (sarangi og vokal) ble valgt ut, og i tillegg skal Yogen Pati jobbe i administrasjonen. Han har bare vært i Kristiansand noen dager, men kan allerede fortelle om en annen verden enn han er vant til.

— Jeg har nettopp begynt, men alt er totalt annerledes enn i Nepal. Alt går etter planen her. Vi har ikke en systematisert plan som fungerer på den måten. Det er den store forskjellen. Det kan jeg lære mye om, og kanskje implementere hjemme, sier Pati.

Og Rasch legger til:

— Det er mye arbeid å gjøre i Katmandu. Det er også en av grunnene til at vi har startet dette prosjektet. Men mest av handler det om vennskap. Jeg synes vi kjenner hverandre allerede, fordi vi kommuniserer med musikk, og det kommer fra hjertet, sier musikkprofessoren. Han er selv et bevis på at utvekslingen har båret frukter. Plata "Khoom Loy", som Rasch gjorde med Annbjørg Lien, er et direkte resultat av samarbeidet med Nepal.

Master i verdensmusikk

Rasch kan samtidig offentliggjøre et eksklusivt nytt studium på universitetet i Agder - et samarbeid med høgskolen i Telemark.

— Vi har fått lov til å begynne på et forprosjekt for å lage en toårig master som heter verdensmusikk med fordypning i norsk folkemusikk. Det er en unik mulighet for universitetet, for dette er vi alene om i Norge. Det er et spennende studium som utvider det rytmiske tilbudet vi allerede har på universitet, sier han.

Rasch håper den nye masteren står på programmet allerede i 2014.