KRISTIANSAND: — Våre hotellers forbruk av rødt kjøtt skal ned 20 prosent innen 2014. Vi begynner 1. januar 2013, sier Gunhild A. Stordalen.

Hun har tatt med seg ektemann og Nordic Choice-eier Petter Stordalen for å snakke om miljø og klima. Biffen, eller rettere sagt rødt kjøtt, var bare en av flere punkter på den lange lista over ting Nordic Choice-kjeden gjør for å begrense klimakrisen. I Kristiansand var de for å møte Svein Tveitdal og ordfører Arvid Grundekjøn, som et ledd i Klimapartner-prosjektet. Blekkulf-slagordet "ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe", er en grei oppsummering av gjennomgangstonen.

Gulrot, ikke pisk

Og fra 1. januar skal altså Choice-hotellene by på mindre rødt kjøtt.

— Vi skal friste med sunne alternativer. De som vil ha biff, skal få biff. Men vi skal gjøre det lettere å velge rett. Kjøttindustrien alene står bak en femtedel av klimagassutslippene, og rødt kjøtt står for mest utslipp. Dette er et av de viktigste og letteste tiltakene vi kan gjøre, sier Gunhild Stordalen, og peker på bieffekter som bedre helse for de som får i seg mindre rødt kjøtt.

Ektemann Stordalen supplerer:

— Det er ikke noe poeng å bruke tvang. Vi skal bruke gulrot for å få folk til å spise mer frukt og grønt og mindre rødt kjøtt. Dette er en del av en helhetlig matprofil, sier Petter Stordalen.

Utfordring: keep it up

Utgangspunktet for møtet var at Stordalens og Grundekjøn skulle gi hverandre utfordringer til det beste for klimaet. Men da Gunhild Stordalen og representanter fra Choice-ledelsen hadde forklart om sparedusjer, bassengstrøm-sparing, avfallsreduksjon og mye mer, hadde ikke ordføreren de helt store utfordringene å komme med.

— Jeg synes det er viktig og riktig at noen går foran, da vil andre aktører utvikle seg i samme retning. Det er også bra at det private næringsliv går foran lovgivningen, slik at dere gjør miljøtiltak på eget initiativ, ikke fordi det blir tredd ned gjennom hodet på dere. Så utfordringen for dere blir vel å keep up the good work og move the target etter hvert som dere når måla, sa Grundekjøn.

- Bli beste sykkelby

Da var det lettere for Gunhild og Petter Stordalen å finne fram til utfordringer til Grundekjøn.

— Tenk om Kristiansand kunne bli Europas sykkelhovedstad! Det kan dere lansere allerede i mai, før det sure været kommer, sa Petter Stordalen.

Han fortalte om sin erfaring med Genève, der syklistene får eget rødt felt og forrang gjennom hele byen. Stordalen fikk full oppbakking av kona.

— Vi er nødt til å ha mer miljøvennlige transportmidler. Kristiansand som sykkelhovedstad ville vært bra både for byen og et viktig grep for folkehelsa, sa Gunhild Stordalen.

Etter det flammende innlegget, benyttet ordfører Grundekjøn anledningen til å fortelle om Kristiansand andreplass på den siste sykkelby-lista, nest etter Lillestrøm.

— Så er jo spørsmålet hvorvidt Lillestrøm egentlig er en by, spøkte ordføreren.

Kan bli bedre

Deretter fortalte han om inspirasjonene fra vennskapsbyen Münster i Tyskland, der det er over hundre tusen flere sykler enn mennesker.

— Der har de også fargede felter for syklister. Vi snakker mye med dem om det, for eksempel hva slags type stein vi kan bruke som tyggegummi ikke fester seg til, sa han.

Etter møtet utdyper han:

— Vi har kommet langt, arbeidet med å tilrettelegge for sykkel er prioritert i kommunen. Vi har selvsagt mer å gå på, og kommer til å fortsette arbeidet, sier Grundekjøn, som selv går på jobb gjennom Baneheia om vinteren og tar båt fra hytta om sommeren.