Totalt nådde mediehuset 5000 færre lesere i 2014 enn i 2013. 11 prosent færre nordmenn leste Fædrelandsvennen på papir i fjor, målt opp mot 2013. Det viser MBLs oversikt over leser— og opplagstall, som kom tirsdag morgen.
Leserutviklingen er en helt annen fra mobiltelefon: 33 prosent flere leser Fædrelandsvennen på telefonen sin.
— Tallene er et uttrykk for at mediebransjen er i stor endring. Jeg synes egentlig vi står imponerende bra i den stormen vi er inne i, sier Eivind Ljøstad, sjefredaktør i Fædrelandsvennen.
- Bedre enn mange andre
Tallene for Fædrelandsvennen føyer seg inn i det nasjonale bildet. Samlede lesertall er relativt stabile, men de aller fleste mediebedrifter opplever nedgang i lesing av papirutgaven.
— Fallet vårt på papir legger seg omtrent på landsgjennomsnittet. På digitale plattformer har vi bedre vekst enn mange andre, kanskje bedre enn de aller fleste, påpeker Ljøstad.
Han er ikke i tvil om at det største potensialet fremover blir å utvikle produkter for lesere på mobil og lesebrett.
— Vi når 112.000 lesere hver dag. Det sier noe om vår posisjon på Sørlandet. Økningen i mobil-lesere kompenserer nesten for nedgangen i papirtallene. Flere og flere velger å bruke mobiltelefonen for å lese nyheter, sier Ljøstad.
Langt liv for avis
I 2014 leste leserne for første gang Fædrelandsvennen like mye digitalt som på papir.
Tallene som viser lesing er basert på spørreundersøkelse med 45.000 respondenter. Opplagstallene blir i årets statistikk beregnet på en ny måte. MBL mener derfor at det ikke er mulig å sammenligne tallene med tidligere år.
Fædrelandsvennen har et godkjent opplag på 34.065 for 2014. I 2013 var opplaget 34.845.
— Siden vi innførte brukerbetaling, har vi hatt en imponerende stabil opplagsutvikling. Nå falt vi 1,8 prosent på abonnement og litt mer på løssalg. Før vi innførte brukerbetaling, falt vi med 5-6 prosent. Papiravisa hjem i postkassen er et format som står seg godt, og det vil den gjøre veldig lenge, mener Ljøstad.
— Hvor lenge?
— Jeg har bommet på så mange veddemål om det at jeg har sluttet å spå. Men veldig lenge.
Nett
På nett har Fædrelandsvennen en økning i antall lesere fra 59.000 daglige lesere til 61.000 daglige lesere.
Agders nest største mediebedrift, Agderposten, har en nedgang i antall lesere, fra 27.000 lesere i 2013 til 23.000 lesere i 2014. Dette skyldes trolig avisens overgang til digital betaling, som Agderposten innførte i desember 2013. Fædrelandsvennen innførte sin betalingsløsning i mai 2012. ## Papir
Lesertallene for Fædrelandsvennen på papir var i fjor 81.000, en nedgang på 10.000 lesere i forhold til 2013. Lesertallene for de andre lokalavisene på papir ser slik ut:
Agderposten: Fra 53.000 til 51.000 lesere.
Aust-Agder blad: Fra 9000 til 7000 lesere.
Lister: Fra 12.000 til 11.000 lesere.
Grimstad Adressetidende: Fra 17.000 til 14.000 lesere.
Lillesandsposten: Fra 9000 til 8000 lesere.
Tvedestrandsposten: Fra 10.000 til 8000 lesere.
Vennesla Tidende: Fra 9000 til 7000 lesere.
Lindesnes: Fra 16.000 til 13.000 lesere.