ARENDAL: I slutten av november i fjor la allmennlærer Trond Baugen ved Moltemyr barne— og ungdomsskole ut en artikkel som tok for seg temaet vitenskap på skolens nettsider. I artikkelen stiller læreren seg kritisk til flere sentrale vitenskaplige teorier, slik som Big Bang, utviklingslæren og målingen av geolologiske perioder.

Den kritiske artikkelen har blitt gjenstand for en svært hissig debatt i flere nettaviser. I løpet av et knapt døgn ble saken omtalt av forskning.no, ABC Nyheter, Agderposten, Dagbladet, VG og Vårt Land. Også på nettsamfunnet Twitter har diskusjonen gått heftig.

Etter å ha blitt kontaktet av media bestemte skolen seg for å fjerne artikkelen i går.

— Vi fjernet den på grunn av all støyen det medførte. Dette er et personlig innlegg fra en lærer på skolen, som har blitt koblet opp mot skolens syn. Vår oppgave er ikke å skape støy, men å lage gode og fredelige læringsvilkår for våre elever, sier Moltemyr-rektor Egil Mjåvatn til fvn.no.

- Big Bang er en fantasi

I artikkelen (se faktaboks til høyre) skrev læreren blant annet følgende:

«Vitenskapen og forskere er lite flinke til å skille mellom hva de vet og hva de tror. De kan bevise mange forhold, men på mange områder tolker vitenskapsmenn slik som de tror at ting har skjedd; de kommer med hypoteser og teorier.»

Deretter går han hardt til verks når det gjelder Darwins utviklingslære og Big Bang. Sistnevnte beskrives som en fantasi eller teori som ingen kan bevise.

«Dermed er det ikke riktig å si at verden begynte med ”The big bang”, men at vi har en teori om dette», skriver Baugen.

Etter at artikkelen ble plukket opp av media har reaksjonene haglet inn, både til læreren og rektor Mjåvatn.

- Det har tatt rimelig av, og jeg synes ærlig talt at artikkelen ikke fortjener den oppmerksomheten den faktisk har fått. En del av epostene som er kommet inn har vært direkte usmakelige. Det synes jeg er leit, spesielt på lærerens vegne. Han er en veldig dyktig lærer, og jeg synes ikke han har fortjent så mye pes som han har fått, sier Mjåvatn.

- Følger fagplanen

Mjåvatn presiserer at undervisningen ved Moltemyr skole er i tråd med fagplanen som skolen er forpliktet å følge.

— Det jeg tror læreren egentlig har ment å gjøre er å reise en diskusjon omkring vitenskapelig teori, og hvordan vitenskapen forvalter sannhet, sier Mjåvatn.

— Hva er det læreren har skrevet som bryter med fagplanen?

— Det er del mennesker som har et annet syn på artenes opprinnelse. Men det er en personlig sak, og må ikke forveksles med det som er skolens oppgave, sier Mjåvatn.

Ønsket å lære elevene kritisk sans

Fvn.no klarte ikke å komme i kontakt med Baugen i kveld, men til ABC Nyheter sier han at han ønsket å oppfordre elevene til å utvise en kritisk sans til vitenskapen.

— Ikke alt en leser er en absolutt sannhet. Jeg tror gjerne at Big Bang har inntruffet, men vi må være så ydmyke at vi må se at det kan finnes andre teorier. Jeg fornekter ikke Big Bang, men jeg prøver å si det som det er, at det ikke trenger å være helt sikkert. Det er en tanke eller teori som noen har, sier Baugen til ABC Nyheter.

Den gjeldende artikkelen ville han likevel ikke ha presentert i klasserommet.

— Det er tema-artikler som er ment for å skape debatt. Dette er mitt syn, og det trigger til å få fram en diskusjon. En undervisningssekvens inneholder noe helt annet, sier han.

Vil ta saken til bystyret

Læreren er en allmennlærer på barneskolen og underviser i blant annet naturfag. Innholdet i artikkelen har skapt reaksjoner også blant politikere i Arendal, og SVs skolepolitiske talsmann Rune Sævre sier til ABC Nyheter at han vi ta saken opp i bystyret.

— Dette er snik-kristning. Det er veldig skremmende å se at man ikke formidler det faget man skal formidle på skolen, og det faget argumenterer han mot med dette her. Det er en fundamentalisme som kommer opp som er farlig i skole- og klassesammenhenger. Man greier ikke å holde en holdning som det her for seg selv, sier Sævre.

Hva mener du? Diskutér her.