Sekundstridene mellom Marit Bjørgen (34) og Therese Johaug (26) i sesongstarten antyder at de to norske skistjernene vil dominere sporten fremover.

Det er imidlertid ikke bare i skisporet de to venninnene har møttes til durabelige dueller i vinter.

Gjennom julestria seilet de nemlig opp som store forretningskonkurrenter. Begge fronter nemlig sine egne kolleksjoner av skihansker.

Men fører «hanskekrigen» til erting og skryting blant langrennsvenninnene? Nei, sier Johaugs manager Jørn Ernst.

— Jeg har ikke snakket med Therese om akkurat dette, men jeg tror ikke de tenker så mye på det, sier Ernst til Aftenposten.

Bjørgens manager Guri Hetland tror heller ikke det er et tema.

— Sånn som jeg kjenner dem er de gode treningspartnere og venninner. Jeg ønsker ikke å kommentere konkurransen om hanskene, sier Hetland.

Har solgt for 100 millioner

Likevel er det liten tvil om at de to venninne har motstridende interesser i sportsbutikkene om dagen.

I mars signerte Bjørgen en avtale med den svenske klesprodusenten Craft. 34-åringen skal være selskapets frontfigur frem til OL i Sør-Korea i 2018.

Skiforbundets avtale med klesleverandøren Bjørn Dæhlie innebærer imidlertid at Bjørgen kun kan være med å markedsføre Crafts skihansker.

Nettopp på skihanskemarkedet har Therese Johaug blitt en markant aktør. I 2012 lanserte hun Johaug-hanskene, som nå har solgt for over 100 millioner kroner.

Denne vinteren har imidlertid Craft for alvor tatt opp kampen med Johaug, etter at Bjørgen-avtalen gikk i orden.

Men hvem går seirende ut av «hanskekrigen»?

«Eksplosjon» i salget

Aftenpostens undersøkelser viser at det i stor grad varierer fra butikk til butikk.

Daglig leder i Oslo Sportslager Anders Baardseth forteller at de selger mest av Bjørgen-hanskene, mens markedsdirektør i G-sport, Kjetil Løken, forteller at butikkjeden ikke selger Craft-hanskene, men at Johaug-produktene har vært populære.

Craft har produsert mellom 50.000 og 60.000 Bjørgen-hansker i år, forteller salgs— og markedsdirektør i Craft Anders Bristøl.

— Det har vært en eksplosjon i salget etter at Bjørgen begynte å fronte hanskene, sier Bristøl til Aftenposten.

Craft selger hansker til begge kjønn, mens Johaug kun selger hansker til kvinner og jenter. Dermed er det vanskelig å sammenligne etterspørselen.

Mesteparten selges i Norge

Jon Inge Gullikstad er daglig leder i Small Nordic, selskapet bak Johaug-hanskene. Han forteller at de produserer 180.000 hansker til denne vintersesongen (oktober-mars). Dette tallet inkluderer imidlertid også andre fritidshansker og votter, i motsetning til Crafts tall.

De to foregående sesongene har det blitt produsert 120.000 hansker. Mens Craft er en internasjonal aktør, blir de aller fleste Johaug-hanskene solgt i Norge.

— Vi selger noe i Sverige og Finland, men mesteparten i Norge. Vi har et ønske om og lyst til å utvide, men det avhenger av veksten i Norge. Vi sponser jo utøvere fra andre land, noe som gir oss muligheter, sier Gullikstad.

— En døråpner inn i markedet

Craft ønsker på sin side å doble produksjonen av Bjørgen-hanskene neste år. Anders Bristøl i Craft forteller hvorfor selskapet ønsket å knytte seg til Marit Bjørgen.

— Det handler om at man ønsker å knytte seg til den beste, sier Bristøl.

Også Gullikstad mener Johaug-hanskene har fått drahjelp av å ha skistjernen som frontfigur.

— Det hjelper i det første salget, for det er en merkevare folk ønsker å identifisere seg med. Men det er også viktig at de andre parameterne holder mål. Navnet i seg selv er ikke godt nok, men det kan være en døråpner inn i markedet, sier Gullikstad.

- Moro å fronte min egen merkevare

Mens Johaug altså fronter sitt eget selskap, er det i Bjørgens tilfelle først og fremst snakk om en sponsoravtale. I et intervju med Aftenposten i november ble Bjørgen spurt om hvorfor hun ikke har sin egen kleskolleksjon.

Therese Johaug har vært sterkest av langrennskvinnene i distanserennene så langt denne sesongen. Her jubler hun over superløpet 10 kilometer klassisk i Davod i helgen, som var nok til seier. Foto: AP

— I en sånn situasjon gjelder det å ha flinke folk rundt seg som gjør jobben. Hadde man kommet over noe veldig interessant, kunne det kanskje vært tema. Men det er et utrolig tøft marked, da er det viktig å ha gode og flinke folk rundt seg. Jeg har ikke tid og mulighet til å gjøre det selv, sa Bjørgen.Therese Johaug har også gitt uttrykk for at det fortsatt er skikarrieren som er viktigst.

— Jeg synes det er veldig moro å komme med sin egen merkevare, og ikke minst sine egne hansker. Jeg styrer ikke så mye med det selv, og har folk rundt meg om gjør det for meg. Jeg er selvsagt litt med i prosessen, men i hovedsak er er det skiløper jeg er, sa Johaug til Aftenposten i 2013.

Slik er det fortsatt, etter det manager Jørn Ernst forteller.

— Hun involverer seg ikke direkte i salg, men hun er med og lager reklamefilmer, og hun er også involvert i utviklingen. Hun er med å velge modeller og farger, uten at hun bruker så mye tid på det, sier Ernst.

Alt tyder altså på at forretningsduellen mellom Bjørgen og Johaug vil vedvare.

Det gjør også duellen i skisporet. De stiller begge i Tour de Ski, som begynner 3. januar.