Er du positiv til Instagrams endring? Svar i vår poll nederst i saken!

I dag kom Instagram med en oppdatering mange trodde ville innholde en omlegging fra kronologisk til algoritmestyrt og tilpasset bildevisning, slik Instagram annonserte for to uker siden og med det gjør som Facebook gjorde i 2009 og Twitter i forrige måned.

Målet er at du får se bildene du trolig er mest interessert i, eller som en av Instagrams grunnleggere, Kevin Systrom, forklarte det:

— I snitt går brukerne glipp av rundt 70 prosent av bildene i Instagram-strømmen sin. Det vi tester nå handler om at de 30 prosentene du ser skal være de beste 30 prosentene.

Reaksjonene lot ikke vente på seg og hashtaggen #RIPInstagram dukket raskt opp.

Har du ikke oppdatert?

Trenger mer tid

Overgangen til algoritmestyring ser dog ut til å vente på seg.

— Vi har fortsatt uker eller måneder med testing foran oss, og foreløpig er testgruppene veldig små. Når vi ruller ut i større omfang vil vi la folk få vite det, sier en talsmann for Instagram til ABC News.

Partnership manager i Instagram Heiko Hebig, bekrefter i en Facebook-post at endringen lar vente på seg:

— Naturlig utvikling

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier Hans-Petter Nygård-Hansen, er ikke det minste overrasket over at det kun er et fåtall brukere som i første omgang får den nye algoritmen, og tror ikke Instagram har fått kalde føtter.

— Det er gjerne slik at ny funksjonalitet blir testet ut på mindre grupper før de slippes på større skala, noe vi har sett mange eksempler på. Men at algoritmestyringen kommer, er jeg overbevist om. Det er en helt naturlig og nødvendig utvikling, sier Nygård-Hansen, og viser til at vi med hundre- og tusenvis av folk vi følger i dag går glipp av 70 prosent av bildene.

Han har sett nærmere på flere av de største norske Instagram-kontoene, og trenden er fallenede vekst og engasjement.

- Det ser også Instagram som nok er smertelig klar over at de må gjøre grep for å øke engasjementet. Gjør de ikke det, vil det på sikt være døden for tjenesten. Det er ekstremt viktig at verdien av å være på Instagram opprettholdes.

Nygård-Hansen mener det handler om at man griper muligheten algortimestyringen åpner for, og sørger for å ha innhold og bilder som skaper mest mulig engasjement

— Endringen er bra for dem som har engasjerende innhold da omleggingen vil gjøre at man i økende grad kommer gjennom til følgere som er engasjert.

Se hvem som liker videoene dine

Det som derimot ble sluppet i full skala med dagens Instagram-oppdatering, er flere verktøy for å få bedre forståelse av hvordan folk engasjerer seg i videoene dine.

Under videoinnlegg skal du nå kunne se hvor mange som har sett videoen, og ved å trykke på visningstallet får man opp en oversikt over hvem som også har likt den.

— Instagram som først og fremst er en tjeneste hvor man deler bilder, ønsker med dette å synliggjøre hvordan også video engasjerer, sier Nygård-Hansen, som etterlyser verktøy som kan gi mer innsikt i hva som fungerer, eskempelvis hvor lange Instagram-videoer bør være.

Pass på!