– Bilen er ny fra bunnen av. Den er kjappere, lekrere, mer raffinert og mer effektiv enn noen gang, skryter sjefingeniør Dave Pericak i forbindelse med at de første bildene av splitter nye Ford Mustang slippes.

Bilen kommer blant annet med en mer miljøvennlig firesylindret, 2,3 liters turbomotor i Fords EcoBoost-serie. Den skal yte 305 hk, nok til å gi bilen de prestasjonene den fortjener. Motoren er viktig ikke minst fordi Ford skal markedsføre sin nye Mustang i Europa og Asia.I Norge blir den neppe å finne i toppen av salgslistene. De fleste nordmenn som kommer til å kjøre denne bilen, vil nok fortsatt gjøre det i form av en leiebil på USA-ferie.

Bredere og lavere

Mustang er trolig den mest ikoniske Forden på denne siden av Andre verdenskrig.

Siden den offisielle «fødselsdagen» 17. april 1964 er bilen produsert i over ni millioner eksemplarer. Den har spilt en vesentlig rolle i et utall filmer, og er per i dag den bilmodellen med flest «likes» på Facebook.

Ford Mustang er en populær leiebil, så de fleste nordmenn som får sitte bak dette rattet vil nok gjøre det på ferie i USA. Men Ford har ambisjoner om å selge nye Mustang i Europa. (Foto: Ford)

Med nye Ford Mustang har man ikke tuklet for mye med oppskriften, men bilen er blitt både bredere og lavere, samtidig som den innvendige plassen ifølge Ford er forbedret.– Ford Mustang er mer enn bare en bil, den er hjertet og sjelen til Ford, sier visepresident Raj Nair i Fords globale utviklingsavdeling.

Muskelbil

I tillegg til den nevnte EcoBoost-motoren opplyser Ford at bilen ved introduksjonen også er tilgjengelig med en V6-motor som vil yte 300 hk. Dette blir den rimeligste versjonen, iallfall i det amerikanske markedet.

Her hjemme vil nok den mer utslippsvennlige EcoBoost-varianten gi avgiftsfordeler som gjør den gunstigst.

For god, gammeldags muskelbil-følelse tilbys selvsagt en V8-motor, som i den nye modellen yter 420 hk. Prestasjoner med de ulike motorvariantene har Ford foreløpig ikke oppgitt.

Bilen kan i alle varianter leveres både med manuell og automatisk girkasse. Produksjonen skal fortsatt gjøres ved Fords fabrikk i Flat Rock, Michigan.