KRISTIANSAND: — Det kan virke som om erfaringene fra sist vinter ligger veldig i ryggmargen på folk, og at man bestemmer seg for dekk på bakgrunn av hva man erfarte da. Var man misfornøyd med de piggfrie vinterdekkene man hadde, ser det ut til at folk går over til piggdekk, sier Jens Timenes, daglig leder ved N. Timenes & Søn.

Han merker at flere nå velger piggdekk, og at de begrunner det med at det gir bedre fremkommelighet og bedre trafikksikkerhet.

Det samme kommer fram i en undersøkelse som Respons Analyse har utført for Statens vegvesen i Kristiansand. Når folk skal kjøpe dekk neste gang, er det stadig flere som svarer at de vil velge piggdekk

Planlegger pigg

Vintre med mye is og snø og flere piggdekk i dekktestene får folk til å velge pigg framfor piggfritt. Det tror Jens Timenes, daglig leder ved N. Timenes & Søn. Selv tror han sjåføren og farten er mest avgjørende for trafikksikkerheten. Foto: Kjetil Reite

Undersøkelsen viser to tendenser som er helt på kollisjonskurs med det som er målet i Kristiansand og andre norske storbyer. Det er at kun 20 prosent skal kjøre piggdekk:• Vinteren 2007 var det kun 30 prosent av Kristiansands bilførere som planla å kjøpe piggdekk neste gang de skulle kjøpe dekk. Det har økt hvert år siden, og nå er det 37 prosent som vil kjøpe piggdekk.

• Andelen som kjører med piggdekk har gått ned nesten hvert år siden 2004. Nå ser den ut til å stige igjen. Mens 37 prosent brukte piggdekk i 2012, er det nå 39 prosent som bruker pigg.

Andre byer har innført avgift for å få flere til å kjøre piggfritt. Det er neppe aktuelt i Kristiansand.

— Vi har ikke så store problemer med svevestøv som Oslo og Bergen. Derfor vurderer vi ikke så sterke virkemidler som piggdekkavgift. Det er mer aktuelt å gjøre noe på informasjonssiden, sier miljøvernsjef Øystein Holvik.

Tryggere

De som kjører piggfritt svarer at de gjør det på grunn av mindre forurensing og at det er mer komfortabelt. De som bruker piggdekk mener det er sikrere og at det er lettere å komme seg fram.

De argumentene er velkjente for Jens Timenes som har solgt piggfrie dekk i 20 år.

— Vi må vel erkjenne at det er føreren som er den viktigste faktoren for sikkerheten, og at det ofte er farten som avgjør, sier Timenes, som selv kjører piggfritt opp og ned gjennom Setesdal hele vinteren.

— Jeg er best tjent med piggfritt, men det vil ikke si at det aldri har vært situasjoner der pigg hadde vært bedre, sier han.

Sist vinter

Selv om det er stadig flere som planlegger å kjøpe piggdekk neste gang, er Statens vegvesen usikre på om tendensen vil fortsette.

— Hvis vi ser på den langsiktige tendensen er den at det er færre som bruker piggdekk, men så er det noen spesielle endringer fra år til år, sier Alf Inge Helle ved plan og forvaltning i Statens vegvesen region sør.

Han er enig i at harde vintre kan få folk til å gå over til piggdekk.

— Men når flere bruker piggfrie dekk, vil det også komme fram at de er minst like gode som piggdekk. Erfaringen er avgjørende for om folk velger piggfrie dekk, sier Helle.

Piggdekkgebyr virker

I Oslo kjører 86 prosent av bilistene i år piggfritt, noe som er en liten oppgang fra i fjor. Den store andelen skyldes at bilister i hovedstaden må betale piggiggdekkgebyr for å kjøre med piggdekk. Satsene er i vintere 30 kroner dagen, 400 kroner i måneden eller 1200 for hele vintersesongen.

I Trondheim falt piggdekkandelen etter at kommunen fjernet avgiften. Sist vinter var det ifølge Statens vegvesen 65 prosent som kjørte piggfritt i Trondheim, mot 71 prosent året før.

Byer som Trondheim og Bergen har en panteordning på vinterdekk for bilister som leverer inn sine utslitte piggdekk, og erstatter disse med nye piggfrie vinterdekk. I vinter vil trønderne kunne få 300 kroner for hvert av sine gamle piggdekk, mens bergenserne må ta til takke med 200 kroner per dekk.

Neste gang du kjøper vinterdekk, vil du da kjøpe piggdekk eller piggfrie?
2007200820092010201120122013
Piggdekk:30333137363337
Piggfrie:57576054565754
Undersøkelsen er utført blant bilførere i Kristiansand i november
Kilde: Respons Abalyse