På en pressekonferanse med de rødgrønne politikerne fra Agder fredag formiddag, ble det kjent at disse prosjektene er med i Nasjonal transportplan.

E 18: Firefelts vei mellom Arendal og Tvedestrand ligger inne i Nasjonal Transportplan i første periode. Det vil si at det blir byggestart i løpet av de første fire årene.

E 39: Det vil bli oppstart på enkelte strekninger. Det blir ny vei mellom Søgne og Vigeland fra 2018. 28 kilometer blir firefelt. Det blir også ny vei mellom Gartnerløkka og Breimyrkrysset på Hellemyr mellom 2017 og 2023. Derfra videre til Søgne, sies det ikke noe om.

Riksvei 9: Det ligger inne 600 millioner kroner til riksveien gjennom Setesdal. Det betyr gul midtstripe fra Kristiansand til Hovden.

Varoddbroa ligger inne i første periode.

Utviding av utenlandsterminal på Kjevik skal være ferdig ferdig i 2016. Ny vei til Kjevik ligger inne i andre periode. Det vil si etter 2017. Dette skriver Samferdsesldepartementet om Agder-fylkene i Nasjonal Transportplan:

Aust-Agder

E 18: Regjeringenprioriterer å starte utbygging av firefelts veg på E18-strekningenTvedestrand-Arendal i første fireårsperiode, med fullføring i sisteseksårsperiode. Prosjektet er anslått å koste om lag 4,4 milliarder kroner, ogdet forutsettes finansiert ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger.Prosjektet omfatter bygging av 21 kilometer firefelts veg med en bredde påmellom 20 og 23 meter. Det skal bygges tre tunneler med lengder fra 200 til 800meter og seks større bruer. På strekningen planlegges det en døgnhvileplass fortunge kjøretøy og en kollektivterminal med parkering. Det er fattet lokaleprinsippvedtak om delfinansiering av prosjektet med bompenger. Prosjektetinngår i utbygging av E18 til møtefri veg mellom Oslo og Kristiansand.

Riksvei 9: Til sammen 500millioner kroner i statlige midler prioriteres til arbeidet med å utbedre fleredelstrekninger på riksveg 9 i Setesdal. Arbeidet starter i førstefireåresperiode og videreføres i siste seksårsperiode.

Sørlandsbanen: Regjeringenprioriter tiltak som vil legge rette for mer gods på Sørlandsbanen.Kapasitetsøkende tiltak som for eksempel nye og forlengede kryssingsspor vilbli prioritert. Bygging av kryssingsspor er relativt rimelige prosjekt, men medstor nytte for både gods— og persontog.

Vest-Agder

E 18: I førstefireårsperiode prioriteres oppstart på bygging av ny Varoddbru på E18 iKrisitiansand. Utbyggingen fullføres i siste seksårsperiode.

E 39: Regjeringenprioriterer i første omgang utbygging av E39- strekningen Søgne – Lyngdal.Prosjektet er anslått å koste vel 7,5 milliarder kroner og forutsettesfinansiert ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Utbyggingen ernødvendig fordi dagens veg mellom Kristiansand og Stavanger har lav standardmed dårlig framkommelighet, særlig for tungtransporten. Prosjektet starter vedLindelia i Søgne kommune og fortsetter gjennom kommunene Mandal og Lindesnesfram til Oftedal i Lyngdal kommune. Fra Fardal til Udland er det allerede bygd3,9 kilometer ny to felts veg med forbikjøringsfelt og midtrekkverk. Strekningenble åpnet i 2011. Hele prosjektet omfatter bygging av om lag 28 kilometerfirefelts veg vestover til Vigeland og om lag 8,5 kilometer tofelts veg medforbikjøringsfelt og midtrekkverk fram til Oftedal. Hele strekningen bygges uti ny vegtrasé og vil korte inn E39 med vel fem kilometer. Omfanget av tunnelerog større bruer er ennå ikke avklart. Prosjektet vil bli gjennomført i flereutbyggingsetapper med Livold – Fardal (1,5 kilometer) som første etappe.Prioriteringen av Lindelia – Døle bru – Livold og Udland – Oftedal er avhengigav at det blir lokal tilslutning til et opplegg for delvisbompengefinansiering.

I førstefireårsperiode prioriteres oppstart av skredsikring av E39 på strekningenHolmenfoss – Try i Søgne kommune.

I sisteseksårsperiode prioriteres statlige midler til E39 Gartnerløkka –Breimyrkrysset, forutsatt tilslutning til delvis bompengefinansiering innenforfase 2 av Samferdselspakke Kristiansand.

Riksvei 41/riksvei 451: I sisteseksårsperiode prioriteres statlige midler til riksveg 41/riksveg 451 for åbygge om atkomsten til Kristiansand lufthavn, Kjevik. Prioriteringen eravhengig lokal tilslutning til delvis bompengefinansiering av utbyggingeninnenfor fase 2 av Samferdselspakke Kristiansand.

Sørlandsbanen: Regjeringenprioriter tiltak som vil legge rette for mer gods på Sørlandsbanen.Kapasitetsøkende tiltak som for eksempel nye og forlengede kryssingsspor vilbli prioritert. Bygging av kryssingsspor er relativt rimelige prosjekt, men medstor nytte for både gods- og persontog.

Helhetligebymiljøavtaler og belønningsordning for byområder: Kristiansandsområdeter, sammen med åtte andre byområder, omfattet av den kommende ordningen”Helhetlige bymiljøavtaler” og ”Belønningsordningen for bedre kollektivtransportog mindre bilbruk i byområdene”.

For perioden2014 – 2023 har regjeringen satt av i alt av 26,1 milliarder kroner til disseto ordningene Av dette beløpet er 16,9 milliarder kroner satt av til enufordelt pott til statlige forhandlingsbidrag i helhetlige bymiljøavtaler, mens9,2 milliarder kroner går til belønningsordningen.

Kristiansandlufthavn Kjevik: Ved Kristiansandlufthavn, Kjevik, planlegger Avinor en utviding av dagens utenlandsterminal somskal stå klar i 2016.