KRISTIANSAND: Det er nemlig ikke sikkert du har så mye på kontoen som du trodde.

— EDB, som vi kjøper våre datatjenester av, skulle i helgen bytte ut noen av tjenestene til Sparebank 1-gruppen. I den forbindelse skjedde det en feil, som har gjort at alle transaksjoner med forfall lørdag og mandag ble trukket dobbelt, sier informasjonssjef i SR-Bank, Thor-Christian Haugland, til fvn.no.

Ikke oversikt

22 banker er med i Sparebank 1-gruppen. Totalt 205.000 transaksjoner i disse bankene ble feil.

— SR-Bank er den største enkeltbanken, så en stor andel av transaksjonene gjelder for kunder hos oss, sier Haugland.

I løpet av mandag ettermiddag vil bankledelsen i SR-Bank få en oversikt over hvor mange kunder som er rammet.

— Det har vært noen henvendelser fra kunder som ikke har hatt så mye penger på konto som de skulle ha. Noen har fått betalingsstopp, andre har oppdaget at de har mindre penger via minibanker eller nettbanken, sier Haugland, som beklager det hele.

Han understreker imidlertid at ingen har tapt penger.

— Det er vårt ansvar at systemet fungerer. Vi skal sørge for at kundenes konti til enhver tid er ajourført. Ingen er skadelidende. Vi har gjort noen korrigeringer for kunde som har hatt behov for det, sier Haugland.

- Har ikke fått henvendelser

Han håper at feilen vil bli rettet i løpet av natten, og at samtlige av de berørte kundene skal ha rett saldo i løpet av tirsdag formiddag.

SR-Bank har mellom 15 og 20.000 kunder på Sørlandet. Ifølge banksjef ved filialen i Kristiansand, Tom Lund, har de ikke fått henvendelser fra kunder mandag.

— Vi har ikke hatt noen henvendelser i Kristiansand i dag. Det ser ut som omfanget er relativt lite, sier han til fvn.no.