— Hva er likhetstrekket mellom de tre ansatte? At alle tre har episoder som hefter ved dem. Vi mener også det et grunnlag for å hevde at de er skyldige i forholdene som er beskrevet. Og blir slike episoder grunn til å avvike ansiennitet? Ja, mener vi, sa NOVs advokat Jens Kristian Johansen i sin prosedyre.
Også torsdag, den fjerde og siste dagen av rettssaken tre NOV-ansatte har anlagt mot arbeidsgiver for det de mener er usaklig oppsigelse, ble de ansattes gamle episoder dratt opp.
— Vi mener disse episodene er utenforliggende hensyn i utvelgelsen av hvem som måtte gå, sa de NOV-ansattes advokat Bjørn Inge Waage.
I sin replikk etter motpartens prosedyre reagerte han på den stadige tilbakevendingen til de gamle episodene.
Har du lest våre tidligere artikler om rettssaken?
Boret i gamle episoder til NOV-ansatte
- Bærer preg av vilkårlighet og uforsvarlighet
Tre oppsagte saksøker NOV
— Overrasket
— Jeg er overrasket over hvor stor del av bevisføringen denne hendelsen i Korea har fått, sa Waage og siktet til episoden der den 33 årige NOV-ansatte skal ha skallet ned eller ved et hendelig uhell forårsaket skade på en kollega i Korea (her strides partene, journ.anm.)
— Enda mer overrasket er jeg over at min klient fremstilles som en voldelig person som andre ansatte frykter. Det blir spurt om han fortjener en ny sjanse, men det har jo NOV allerede gitt ham ved å la han reise flere ganger til Korea i etterkant. Det har tydeligvis ikke vært et problem før denne saken kom opp, fortsatte Waage.
- Grundig prosess
NOVs advokater beskrev nedbemanningsprosessen som «en nedbemanning det finnes få eksempler av på samme størrelse som er gjort like grundig».
— Det er ikke holdepunkter for at saksbehandlingen er preget av vilkårlighet, at interesseavveining ikke er gjennomført eller at oppsigelsesbeslutninger ble tatt før drøftelsesmøter. Og ser man helhetlig på rekkefølgen etter utvelgelsen, er ansiennitet stort sett fulgt, sa NOVs andre advokat, Christopher Hansteen.
Siste saker om NOV:
NOV trukket inn i korrupsjonssak
- Skjønnsmessige vurderinger
Advokat Waage mente på sin side utvelgelsen bar preg av skjønnsmessige vurderinger som var vanskelige å overprøve for retten, og traff fram ulike eksempler.
— I kompetanseskjemaene er det knyttet kommentarer av veldig ulik karakter til for eksempel personlig egnethet. «Trivelig å snakke med.» «Fornuftig og jordnær.» «Bor på Spangereid.» «Bor i Eiken.»
Det samme gjelder for kriteriet samarbeidsevne. «Samarbeider greit med meg.» «Noe uggen når han mistrives.» «Teamplayer on site.» Det underbygger bare hvor skjønnsmessig og vilkårlig dette er, sa Waage.
— Vi snakker om en av norgeshistoriens største nedbemanninger, og at det er ting å sette fingeren på er ikke til å komme unna. Men det er ingen tvil om at man gjorde så godt man kunne, og vi mener ikke det er manglende saksbehandling fordi det er noen tomme felt eller vage kommentarer i enkelte av kompetanseskjemaene, repliserte advokat Hansteen.
Slik endte arbeidsrettssaken mot NOV i Stavanger
Endret behov
Advokat Johansen viste til at NOVs serviceavdeling, der de tre saksøkerne jobber, vil få et annet kompetansebehov fremover.
— Det blir i stor grad enkeltvise serviceoppdrag der man må samarbeide med kunden, og hvor det blir stilt større krav til kommunikasjon og mersalg. Da trenger man kollegial adferd og ansatte som jobber hverandre gode, sa advokat Johansen, og argumenterte i etterkant for at hver av de tre ansatte falt gjennom på disse punktene.
Saken tas nå opp til behandling av Hellerslia og hans to meddommere. Dom i saken er ventet innen fire uker.