— Identifiseringsarbeidet er svært krevende, og det er sterke synsinntrykk, men manskapene er godt trent og jeg er ikke bekymret for at vi ikke skal klare arbeidet, opplyste Per Angel fra Kripos' ID-gruppe ifølge Bergens Tidende.

Han møtte pressen ved 09-tiden lørdag morgen utenfor politihuset i Bergen. Til stede var også stabssjef Gustav Landro fra Vest politidistrikt.

Sørlending: - Jeg skal aldri sitte på med et sånt helikopter igjen

- Ikke sagt noe om antall

— Arbeidet skal kunne være ferdig innen fem dager, så sant vi har funnet alle som var om bord. Det vet vi ikke ennå, sa Angel på politiets pressebrifing lørdag morgen.

Det er tidligere meldt at elleve av de tretten er funnet, men dette vil politiet ikke bekrefte.

— Vi har ikke sagt noe om antall som er funnet, sier både Angel og stabssjef Gustav Landro hos politiet i Bergen.

Tannleger og krimteknikere

Kripos' ID-gruppe består av 18 personer som kommer fra hele landet. Gruppen «er godt i gang» med arbeidet med å identifisere de elleve som var i helikopteret.

— Det er et krevende arbeid, blant annet fordi det er et stort apparat i sving. Vi har tannleger, patologer, krimteknikere og ID-administrasjon, forteller Angel.

Gruppen sitter på politihuset i Bergen, men er også til stede på pårørendesenteret på Scandic Bergen Airport på Kokstad. Dessuten er det folk fra gruppen på obduksjonssalen og på åstedet, i tillegg til politihuset i Bergen.

Ringer og tatoveringer

— Vi henter inn informasjon fra de pårørende og samler dette i en database, forteller Angel.

Han legger ikke skjul på at det kan være krevende for de pårørende DNA-analyser er bare er en del av identifiseringsarbeidet. Fingeravtrykk, tenner, arr, tatoveringer og ringer er andre spor gruppen ser etter.

Parallelt med identifiseringsspor ser Kripos også etter tekniske spor som kan belyse ulykken og årsaken til den.

Lørdag fortsetter søk på skadestedet etter døde.

— Det er et stort skadested, og det er vanskelig å beskrive hvordan det det ser ut på et sted der et fly styrter i bakken, sier Landro.