Han får det til å høres som noe revolusjonerende! Vi vet ikke om det er han som har sagt det, men overskriften lyder: «Nå skal man ikke lenger kunne kjefte og skrike seg inn til legen». Dette høres ut som en trussel og straff til oss, befolkningen, enn som noe gledelig forventet. Det er tvilsomt at noen oppsøker legevakta for moro, kjefter og skriker seg inn til legen, og så må betale for det, altså for moro! Man oppsøker legevakta pga smerter, besvær, en skade, et barn som blir syk, ting som man kan ikke vurdere selv og som kan skape uro, særlig når man må gå flere dager med uvisshet, før man kan kontakte sin lege.

Jeg har hatt gode grunner til å klage på legevakta i et innlegg tidligere. Fra mitt ståsted, og sikkert mange andre også, ser jeg behov for flere leger som kan ta imot pasientene, og ikke et nytt sorteringssystem.Om jeg ikke tar feil blir vi allerede sortert etter en fargekode. Når Jarnes forklarer hvordan systemet skal fungere, høres det ikke ut som noe nytt. At pasienten skal ringe på forhånd for å snakke med helsepersonell, det har man alltid gjort, så det som kan bli nytt er hvor mye mer skal personalet lese og skrive på pc'en.Her siteres han:«De ansatte får med MTS et bedre og tryggere verktøy knyttet til vurdering og prioritering av pasienter. Verktøyet inneholder råd knyttet til ulike medisinske problemstillinger. Dette gjør ansatte ved legevakta bedre rustet i møtet med pasientene over telefon og ved oppmøte på legevakten.

— Systemet er en klar faglig forbedring knyttet til det akuttmedisinske arbeidet. Sykepleierne og legene skal nå prioritere pasientene etter hastegrad og forsvarlighet, ikke noe annet, sier Jarnes.«

Jarnes er i mine øyner en administrativt leder, han ønsker å levere til arbeidsgiveren etter innstrammingene, og ser etter løsningen for personalet. Et annet sitat: «Det er ingen rettighet å komme til lege etter en medisinsk vurdering. Vi er en akuttmedisinsk medisinsk tjeneste, presiserer han, og sier at legevakta med dette håper å redusere antall pasienter som møter opp uten behov for akutt hjelp.«

Det vi pasienter trenger er å snakke med faglig personell som forstår og vet hva de skal si, som kan si om vi må møte fram eller om det kan ventes, som kan gi pasienten trygghet dersom pasienten blir sendt hjem, og ikke et menneske som nevner det som «systemet» sier hva vedkommende skal si.

Innlegget er forkortet. Red.