På skjermen blir du hele tiden fortalt om du kjører på el-motor, kombinasjon el-motor og bensinmotor eller bare på det siste. Og om du har valgt å kjøre på modus "lading av el-motor" slik som vist her. Foto: Tor Mjaaland
Bagasjeromsplassen er som i den tradisjonelle utgaven av Audi A3 Sportback. Foto: Tor Mjaaland

Audi A3 Sportback e-tron kan du kjøre elektrisk mesteparten av uka mellom hjem og jobb, hjem og skole, hjem og trening. Skal du på langtur, får du hjelp av bensinmotoren på 150 hk og kjører Kristiansand-Oslo med et forbruk på under 0,2 liter per mil og utslipp på 35 gram CO2. Audi A3 e-tron har ikke elbilenes fordeler som momsfritak, gratis parkering og plass i kollektivfeltet. Men du får nyte godt av fjerning av den siste rest av avgift takket være mellompartienes innsats under statsbudsjett-drøftingene, og du får en bil som er miljøvennlig, sporty og ikke minst svært økonomisk i drift. Og du får den til en pris som faktisk ligger litt under det en tilsvarende bil med bensinmotor koster, fra 340.000 kroner og oppover. I utgangspunktet er det en langt mer kostbar bil, i Tyskland er den priset som en Audi S3 som i Norge koster rundt 800.000 kroner!

Energiverk

Med andre ord, du får faktisk elmotoren, sparte driftsutgifter og miljøvennligheten på kjøpet takket være norsk avgiftspolitikk.

Men tilbake til bilen, en såkalt plug-in hybrid med bensinmotor og elmotor som til sammen yter 204 hk. Det merkes godt når du tråkker til opp Timenes-bakken. Med et maksimalt dreiemoment på 350 Nm er e-tronen nesten som et lite energiverk der du gjør unna 0-100 km/t på 7,6 sekunder.

Kjører du bare på elmotoren, har du en oppgitt kjørelengde på 50 km, realistisk kanskje rundt 40 km. Men det holder for de fleste til den daglige kjøringen. Ikke minst om du har anledning til å lade mens bilen står parkert på jobben.

Valgmuligheter

Og underveis har du valgmuligheter så det holder. Du kan kjøre rent elektrisk, du kan kombinere elmotor og bensinmotor og du kan velge å kjøre på bensinmotoren med lading til elmotoren, om du vil øke den elektriske kjørelengden. Det kan være aktuelt om du kommer til en by der det bare er tillatt for biler med elmotor, slik enkelte tyske byer vurderer å innføre.

I motsetning til elbiler, så lades den ikke når du slipper speeden i utforbakker. I stedet frikoples den slik at den triller og triller og triller. Det mener Audi er mer økonomisk enn den såkalte «bremse-ladingen».

Sømløst

I tillegg kan du velge mellom diverse kjøremodus, fra sportslig til komfortabel. Bilen starter alltid i el-modus, og da er det stille som i graven. Som bybil bare på elektrisk kraft er den kjapp og lettkjørt. Og når du går over til å kombinere mellom bensin og strøm, skjer det så sømløst og lydsvakt fra bensinmotoren at du må kikke på displayet som hele tiden forklarer hvor du henter kreftene.

Ingen angst

Plass og komfort er som i broren/søsteren uten elmotor. Det betyr at det er OK plass til fire, litt trangt til fem for de tre i baksetet. Batteriene stjeler ikke plass fra selve bagasjerommet, eneste forskjell fra bensinutgaven er at det lille ekstrarommet under bagasjeromsgulvet mangler.

Konklusjon? En tøff utfordrer både til elbilene og til tradisjonelle biler med diesel— eller bensinmotor. Du får jo begge deler! Pluss det vi i «gamle dager» kalte en hissig GT-utgave med over 200 hk til disposisjon.

Og rekkeviddeangsten kan du altså bare glemme.