Der popper det opp et nytt profilbilde fra en gammel klassevenninne på Facebook, samtidig som det tikker inn en provoserende melding fra onkel på Twitter. Og nå publiserte den katteelskende naboen enda en rørende pusevideo på snapchat. I noen minutter er hodet opptatt av helt andre ting enn det arbeidsgiveren gjerne vil du skal drive med foran skjermen.

Men er det så farlig, da?

Hvor distraherende er det egentlig?Sosiale medier gjør folk litt mindre effektive på jobben – men ikke mye. Nøyaktig hvor distraherende det er med bruk av sosiale medier på jobben, har forskere ved Universitetet i Bergen forsøkt å kartlegge i en undersøkelse som omfattes med stor interesse, også internasjonalt. Over 11.000 norske arbeidstagere har svart på en spørreundersøkelse på nett.

Ikke undersøkt tidligere– Overraskende nok er det ikke, så langt vi er kjent med, gjort en slik studie om effekt av sosiale medier på jobbytelse tidligere, sier forsker og psykologspesialist Cecilie Schou Andreassen ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen og Bergensklinikkene. Sammen med kolleger står hun bak undersøkelsen. Den er basert på selvrapportering blant norske avislesere på nett, og publiseres i det internasjonale tidsskriftet Comprehensive Psychology.

Positivt med cyber-adspredelse?Arbeidstagernes ytelse på jobben har stor betydning for arbeidsgiveren, naturlig nok. Men noen studier har antydet at personlig bruk av sosiale medier på jobb også kan redusere stress og stimulere kreativitet i en travel jobbhverdag.

— Du har kanskje ikke tid til å henge ved kaffemaskinen og sludre med kolleger, men en kjapp ekspedisjon på sosiale medier kan både være en fruktbar og tiltrengt adspredelse, sier Schou Andreassen.

— Samtidig kan bruk av sosiale medier også føre til at du i mindre grad kommuniserer med folk rundt deg på arbeidsplassen, og det kan virke mot sin hensikt.Hun legger til at bare Facebook har over en milliard aktive brukere verden over. – Hvis alle disse er mens de jobber, kan det ha negative konsekvenser, for eksempel i form av redusert produktivitet og økonomisk tap.

— Overdrevet bekymringForskerne fant at bare én prosent av variasjonen i ytelse kunne forklares med sosial mediebruk. – Vi kan konkludere med at arbeidsgivernes frykt eller bekymring for "cyber-avkobling" på nett er overdrevet, sier Schou Andreassen.

– På den annen side – selv en liten negativ effekt på arbeidsinnsatsen kan få betydelige konsekvenser for en bedrift hvis det gjelder mange nok, og over lang tid.

Derfor argumenterer vi med at det er for tidlig å konkludere med at disse effektene er ubetydelige eller uten praktisk betydning, når vi tar hensyn til aksjonærenes interesser.

Hun understreker at selvrapportering om egen arbeidsinnsats har sine klare begrensninger, og at resultatene bør følges opp med studier som tar sikte på å registrere objektiv om yteevnen reduseres og/ eller økes av sosiale medier til privat bruk.

– Det kan også innvendes at utvalget som svarte på spørreundersøkelsen er skjevt ettersom de i utgangspunktet leste en sak om Facebook-avhengighet da de klikket seg inn på spørreundersøkelsen, og derfor kanskje var mer enn vanlig opptatt av å delta i sosiale medier enn folk flest, sier hun.

NHO: — De fleste finner balansen

NHOs direktør for arbeidslivspolitikk, Svein Oppegaard, sier at deres erfaring er at den enkelte bedrift finner fornuftige løsninger på folks bruk av sosiale medier på jobb. - Bedriftens IT-utstyr er ment til å utføre oppgaver for bedriften, men vi har et klart inntrykk av at alle bedrifter har en god dialog med de ansatte om privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden, sier han. - Det virker ikke som om dette er noen stor utfordring, vi tror de alle fleste finner fornuftige løsninger og den riktige balansen.

Les også: