Det viser den årlige Barnehage-Norge-undersøkelsen publisert av Utdanningsdirektoratet.

Regjeringen styrker nå arbeidet med språk i barnehagen. Foreldre skal være trygge på at barnas språklige utvikling blir ivaretatt. De ansattes kommunikasjon og deres norskspråklige kompetanse er helt avgjørende for å støtte og stimulere barnas språklige utvikling før skolestart. Det er viktig med mangfold, men vi må også sørge for at barn får den språkopplæringen de trenger for videre utdanning og samfunnsliv.

Regjeringen foreslår å lovfeste krav til norskspråklig kompetanse hos barnehageansatte. I tillegg bør barnehagene styrke sitt arbeid med språk. Derfor vil vi inkludere dette i den nye rammeplanen som kommer høsten 2017. Høyre mener alvor når vi snakker om innhold og kvalitet i barnehagen. Noen tiltak er allerede i gang. I fjor høst lanserte vi Språkløyper, en nasjonal strategi for språk, lesing og skriving i både barnehage og skole. Nylig ble det også lyst ut penger som kommuner kan søke på for å bli «språkkommune».

Den nye barnehage-undersøkelsen viser at mange barnehager har ansatte med for dårlige norskkunnskaper. Uten dette er det vanskelig å kommunisere godt med foreldre, barn og kolleger. Undersøkelsen viser også at barn med minoritetsbakgrunn ofte begynner på skolen uten å kunne godt nok norsk. Da er det ekstra viktig at de ansatte er i stand til å kommunisere godt norsk. Det er også en utfordring at barn og elever som strever med språk, lesing og skriving fanges opp for sent. I dag varierer det veldig hvordan de ulike barnehagene arbeider med språkutvikling. Mange barnehager gjør et godt arbeid, men for mange barn begynner på skolen uten å kunne godt nok norsk.

Høyre fortsetter sitt arbeid for å gi alle barnehagebarn et best mulig grunnlag for videre skole, utdanning og arbeidsliv. God kompetanse hos de voksne i barnehagen er den beste garantien for økt kvalitet. Årets undersøkelse viser at vi er på rett spor med en innsats som styrker kvaliteten.