Bakseteplassen er imponerende god selv med førersetet helt tilbake. Pulsar er faktisk 11 cm lengre enn Golf, noe som kommer baksetepassasjerene til gode. Foto: Tor Mjaaland
Ryggekamera og 360 graders kamera er tilgjengelig på toppmodellen Tekna Foto: Tor Mjaaland
Salgssjef Thor Harald Foss ved Sørlandets Bilsenter er spent på hvordan nykommeren Pulsar skal møte den harde konkurransen i det såkalte C-segmentet. Foto: Tor Mjaaland

For nå går også Nissan inn i den aller hardeste konkurransen i Europa, nemlig kampen om bilkundene i det såkalte C-segmentet. Eller Golf-klassen, som mange kaller den. Opp mot en tredel av nye biler som selges i Europa hører hjemme i denne klassen. Og Pulsar møter selvsagt Golf, men også Toyota Auris, Peugeot 308, Ford Focus, Opel Astra og flere andre i «rotteracet» om kjøpernes gunst.

Mye nytt

Pulsar er sistemann ut i et år der nyhetene har trillet ut fra Nissan. Fra Qashqai, via nye X-trail og E-NV 200 til Pulsar. Og det på toppen av suksessen med elbilen Leaf, som fortsatt selger svært godt trass i at mange konkurrenter har dukket opp.

— Ja, det har vært et voldsomt spennende år for oss, sier salgssjef Thor Harald Foss ved Sørlandets Bilsenter som tror og håper at all blesten rundt Nissan også skal komme den nye modellen til gode.

Lavt forbruk

Foss kaller bilen «klasseledende» når det gjelder størrelse i kupeen og snakker gjerne om drivstofforbruk og utslipp. For der imponerer Pulsar med et rekordlavt oppgitt forbruk på 0,33 liter på langkjøring på dieselmotoren og 94 gram CO2-utslipp per km. Bensinmotoren på 115 hk som vi prøvde, har et oppgitt forbruk på 0,43 liter på langkjøring og 0,5 liter på blandet kjøring. Regn likevel med at reelt forbruk ligger høyere, men det gjelder for de fleste biler.

Velutstyrt

Utstyr som før var forbeholdt de dyrere bilene, dukker nå opp også på biler i dette segmentet. Og Pulsar henger godt med. Velger en «safety shield-pakken», får en filvarsler, blindsonevarsler, nødbremsing, kamera rundt hele bilen, ryggekamera og en god del mer. 360-graders-kameraet imponerer med sitt fugleperspektiv. Det vises samtidig med ryggekameraet på en skjerm som gjerne kunne vært et par tommer større.

Skal du ha det meste av utstyret, må du gå opp et hakk fra grunnmodellen Visia som har en startpris på 233.900 kroner til Acenta som ligger drøyt 20.000 kroner over. Her er sikkerhetspakken ekstrautstyr, på den dyreste modellen - Tekna til rundt 280.000 kroner - får du med deg det aller meste. Automatgir får du foreløpig bare på bensinutgaven, da er innstegprisen ca 249.000 kroner.

Hektisk

— Vi tror mange kjøpere velger å legge litt ekstra penger på bordet og satser på Acenta eller Tekna, sier salgssjefen, som forteller om en hektisk periode etter bilutstillingen i Sørlandshallen. Som for de andre bilforhandlerne i distriktet, har også Sørlandets Bilsenter hatt rene kjøperushet etter bilmessen.

Etter noen mil i bilen er det lett å slå fast at Pulsar er uhyre lettkjørt, oversiktelig og rask å bli kjent med. En del av dagens nye biler har en overflod av knapper og spaker for alle gode formål. Her er det passe mye til at du lett finner fram og kan konsentrere deg om kjøringen.

Og velger du bensinmotoren, som vi prøvde, er den så stillegående at det er en fryd.

Nissan Pulsar er kanskje ikke den mest spennende bilen når det gjelder eksteriør og interiør, men den vinner på svært mange andre gode egenskaper som burde gi den en god start i konkurransen med mange andre svært bra biler i denne klassen.