Mange har klaget over at utbyggingen av ladestasjoner på ingen måte henger med i forhold til økningen av antall elbiler. I Kristiansand har det så langt vært to offentlige hurtigladestasjoner. Fredag ble tre nye åpnet, to på Lund og en i Sørlandsparken.

Og dette er stasjoner som er tilpasset alle typer elbiler, fra Tesla via Renault Zoe, BMW i3, Golf til Nissan Leaf. Samarbeidsprosjektet skal i første omgang ende med at det innen 1. april neste år er etablert 50 nye ladestasjoner i Norge.

Grønn parkering

«Grønn parkering» ble offisielt åpnet av miljøminister Tine Sundtoft i april i år. Den første laderen kom opp tidligere i høst, og i dag var altså turen kommet til Kristiansand. Så langt er 14 ladestasjoner åpnet, og det er forventet at minst 20 ladere er i drift før jul.

— Dette er den største satsning på hurtigladestasjoner for elbiler i Norge. Nissan og Kiwi samarbeider om å bygge ut infrastruktur til nytte både for de mange LEAF-eierne, men også for andre elbileiere, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonssjef i Nissan Norge. Hun sier at hurtigladerne tilbyr multilading, det vil si ulike ladeløsninger, slik at de aller fleste elbilmodeller på markedet i dag kan benytte seg av tilbudet.

Grønn profil

Også den lokale Kiwi-kjøpmannen, Ole Kristian Frivold, smilte bredt da de to ladestasjonene foran hans butikk på Lund ble åpnet fredag.

— Dette passer godt sammen med vår grønne profil i Kiwi-kjeden, det er bra for de mange elbileierne, og vi tror det er bra for butikken vår at kundene kan hurtiglade mens de handler, sier Frivold.

Også Elbilforeningen i Norge applauderer prosjektet.

— Kjempepositivt, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen. Hun forteller at de får mange henvendelser om mangelen på hurtigladestasjoner, og viser til at nettet av stasjoner også er sårbart.

— Utbyggingen av ladestasjoner har ikke gått raskt nok i Norge sett i forhold til salget av elbiler, sier Bu, og viser til at antall elbiler kommer til å passere 40.000 like over nyttår.

Hybridene

Nå kommer også de ladbare hybridbilene for fullt, og det gjør at behovet for hurtigladestasjoner øker ytterligere.

— De ladbare hybridene fungerer jo bare godt miljømessig når de har strøm, og dette er biler som trenger hyppigere lading enn de rene elbilene, sier Elbilforeningens generalsekretær.

Dagfinn A. Berg, daglig leder på Sørlandets Bilsenter, har gjennom det voldsomme Leaf-salget sett behovet for flere hurtigladestasjoner.

— Hurtigladerne kan lade opp et normalt batteri inntil 80 prosent på kun 30minutter. Nissan har utviklet en hurtiglader som ivaretar Chademo-standard som Nissan, Citroen, Mitsubishi og Peugeotbenytter, AC-standarden som brukes av Renault og CCS-standarden til Volkswagen og BMW, sier Berg.

Også Tesla vil ha mulighet for å lade på de nye stasjonene ved bruk av adapter.

— Det finnes fra før av ingen hurtigladere med tre ladeløsninger, så disse vil forenkle elbilisters hverdag, slår en fornøyd Berg fast.