Forbrukerombudet har lenge vært kritisk til at kabel-TV-aktørene har krevd at kundene må abonnere på en TV-pakke for å få tilgang på bredbånd. Høsten 2013 mottok Forbrukerombudet en klage fra RiksTV på kabeltilbydernes bruk av denne typen koblingssalg av TV— og Internett-tilgang.

I november konkluderte Forbrukerombudet med at denne praksisen er ulovlig og kan forbys etter Markedsføringsloven paragraf 22.

— I dag trenger alle nettilgang, mens tradisjonell TV ikke lenger er en nødvendighet. Derfor er det urimelig at forbrukerne ikke kan velge bort ekstrakostnaden for TV-signal, og slippe å bli tvunget inn i en TV-avtale slik kabel-TV-aktørene gjør i dag, sa forbrukerombud Gry Nergård, og ga Canal Digital Kabel (CDK) og Get frist til 3.desember på å svare på Forbrukerombudets vurdering.

Forbrukerombud Gry Nergård. FOTO: Bjørn-Eivind Årtun/Forbrukerrådet

En frist som senere ble utsatt til 12. desember.Nå er svarene levert, og både Get og Canal Digital Kabel mener Forbrukerombudet bommer på flere av punktene i sin argumentasjon, og er uenige i Forbrukerombudets konklusjon.

— Canal Digital og Get driver ulovlig koblingssalg

Lovlig eller ikke?

I sitt brev til Forbrukerombudet hevder Canal Digital Kabel (CDK) at de ikke har opptrådt ulovlig, og bestrider at det ligger en innlåsende effekt i de vilkår det er tale om. Det argumenteres med at så godt som alle kundene har tilgang til alternativ infrastruktur, og at CDKs praksis baserer seg på en forretningsmodell fra 1969. Også Get er sterkt uenig i at dagens tilbud med TV-tjenester til alle og valgfritt bredbånd for de som ønsker, er urimelig og kan forbys i medhold av markedsføringsloven.

— Forbrukerombudet gir ikke noen tilfredsstillende forklaring på, eller dokumentasjon for, hvorfor Gets forretningsmodell med å levere TV som grunntjeneste er urimelig, skriver Get og argumenterer med at et så alvorlig inngrep som et forbud må utredes mer grundig og koordineres med andre myndigheter.

LES OGSÅ:

Hilde må fortsatt kjøpe TV-pakke for å få brebdånd

Nye brukervaner og tilgang til Internett

De to kabel-TV-leverandørene er også kritiske til Forbrukerombudets argument om atstadig flere ikke ønsker å abonnere på tradisjonell TV, men heller vil se TV over internett.

CDK mener markedsutviklingen er slik at de aller fleste, også unge mennesker, i dag etterspør lineær-TV, og viser til at tall fra Post- og teletilsynet viser at antallet TV-abonnenter i Norge har økt med 0,4 prosent i 2014 til tross for introduksjon av strømme-TV.

— Forbrukerombudets påstand om at ikke alle har tilgang på Internett er ikke dokumentert, og det er Forbrukerombudet som må dokumentere at det finnes et antall kunder som er koblet til CDKs nett, og som ikke har noe alternativ til bredbånd fra CDK.

Get på sin side hevder Forbrukerombudet overser fakta som viser at så godt som alle forbrukere i Norge har tilgang til en alternativ internettleverandør og at mer enn 91 prosent kan velge mellom tre eller flere leverandører.

- Selv om kapasitet og hastighet ved bredbånd kan variere, vil de aller fleste leverandører ha bredbånd av god nok kvalitet for den typiske forbrukers behov, heter det i Gets svar.

Teknisk mulig?

Et annet omstridt tema i diskusjonen rundt tvunget koblingssalg har vært hvorvidt det er teknisk mulig å hindre at kunder som kun skal ha bredbånd ikke får tilgang på de analoge TV-signalene kabel-TV-selskapene formidler til alle kundene.

Mens Forbrukerombudet legger til grunn at det er teknisk mulig å stenge de analoge TV-signalene til kunder som kun vil ha bredbånd, hevder CDK en slik omlegging vil være både tids- og kostnadskrevende og kreve større endringer i deres tekniske systemer.

Get mener Forbrukerombudet overser fakta og undervurderer ulempene og kostnadene som oppstår om de analoge signalene må slås av, og viser til at 40 prosent av kundene benytter det analoge tilbudet enten som primærtilbud eller sekundær-TV i forskjellige rom.

— Det er viktig at Forbrukerombudet ikke legger seg foran kundenes teknologitilpasning på dette området og påfører store kundegrupper ekstrakostnader i form av digital mottakerutstyr, nye TV-apparater og mer kompliserte løsninger, skriver Get.

- Kan føre til høyere priser

Get argumenterer også med at et forbud mot dagens modell kan føre til høyere priser for forbrukerne og lavere investeringer i høyhastighetsbredbånd, og hevder kjøp av produktpakker gir flere kostnadsfordeler og gunstigere priser.

CDKsavner på sin side en analyse fra Forbrukerombudet som dokumenter at en løsning der CDK kun tilbyr bredbånd ville være en rimeligere eller kvalitativt bedre løsning for kundene.

Partene møtes etter jul

I en kommentar til svarbrevene fra de to kabel-TV-leverandørene, sier forbrukerombud Gry Nergård at hun konstaterer at man er uenige.

— Vi vil nå bruke tid på å vurdere brevene fra CDK og Get nøye, og jeg regner med vi også avholder møter med partene etter jul, for å se om det kan være nye forhold her som vi ikke har hatt med oss i vurderingen.

I motsetning til Canal Digital kabel som allerede to uker før Forbrukerombudet gjorde det kjent at de mener koblingssalg er lovstridig, annonserte at de vil tilby kun bredbånd i 2016, har ikke Get kommet med slike signaler.

- Betyr det at Get vil prøve koblingssalg innfor Markedsrådet om Forbrukerombudet fortsatt står på sitt etter samtalene dere skal ha?

— Vi mener unødvendig pålegg fra myndighetene kan skade utviklingen, og vi ser frem til en konstruktiv dialog med Forbrukerombudet for å gjennomgå fakta og hvordan dagens situasjon faktisk er. Hvis vi mot formodning ikke har en felles oppfatning etter dette, må vi vurdere hva vi skal gjøre. Vi kan garantere vi skal fortsette å utvikle nye produkter og tjenester i tett dialog med kundene også i fremtiden, sier samfunnskontakt i Get, Øyvind Husby.

Hva mener du: Bør kabel-TV-tilbyderne pålegges å selge kunder som ønsker det bare bredbånd?

Følg oss på Twitter:@GeirAmundsenog @RIKSdigital

LES OGSÅ:

Hilde må fortsatt kjøpe TV-pakke for å få brebdånd

Forbrukerombudet: Canal Digital og Get driver ulovlig koblingssalg

1 av 3 klager på TV-distributøren