TV-sendingen med Hurtigrutens ferd nordover gir et løft for rederiets aksje mandag morgen. TV-sendingen med Hurtigrutens ferd nordover gir et løft for rederiets aksje mandag morgen. Foto: Henriksen Arve

Hurtigruten fosser frem

Den langsomme TV-suksessen "Hurtigruten – minutt for minutt" merkes også på børsen og billettkontoret.

  • Les også: Hekta på Hurtigruten

TV-seere ofrer nattesøvnen for å følge hurtigruteskipet Nordnorges fem døgn lange ferd mot Kirkenes, og NRK2 er for en stakket stund Norges største TV-kanal. Det diskuteres livlig på nett, på buss og tog, i kantiner og på arbeidsplasser. Hurtigruten selv har sørget for at den som lar seg friste, skal kunne bestille sin egen tur uansett hva klokken måtte være.

Vanskelig å måle effekten

– Vi merker stor pågang på billettkontoret, men vi har ingen konkrete tall ennå. Det er også vanskelig å si når vi kan se en eventuell effekt. Dette handler jo om folks ferie, og hvor lang tid i forveien den planlegges, varierer bok, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten ASA til NTB.

I tillegg til døgnbemannet ordretelefon, deltar rederiet også aktivt på sosiale medier.

– Til enhver tid under sendingen sitter to personer og tvitrer under navnet HurtigrutenLive og svarer på spørsmål fra publikum, sier Norum og legger til at også selskapets nettside har betydelig større pågang enn vanlig.

– Vi har hatt like mye trafikk i løpet av helgen, som vi vanligvis har i løpet av en måned.

2,6 millioner "passasjerer"

I løpet av helgen tok 2,6 millioner norske TV-seere en virtuell tur om bord på MS Nordnorge. Det gir en markedsandel på 35 prosent og gjør at NRK2 for en stakket stund er Norges største tv-kanal.

– Jeg har aldri sett på makan siden jeg begynte med TV-analyse. Dette er TV-historie, sier Kristian Tolonen analysesjef i NRK. I gjennomsnitt holdt norsk kystnatur seerne fanget i to timer og et kvarter, men noen dro snittet kraftig opp: Nesten en kvart million seere hadde programmet skrudd på i et helt døgn sammenhengende.

Toppen ble nådd i den trange og dramatiske Trollfjorden søndag kveld. Da fulgte 692.000 seere med da båten manøvrerte mellom steile bergvegger og en armada av små og store følgebåter. Hele veien akkompagnert av korps og hornmusikk og NRKs eget musikkutvalg.

I tillegg til TV-publikummet, har 200.000 brukere startet 1,5 millioner visninger på NRKs nettsider. 40 prosent av disse brukerne befinner seg utenfor Norge.

– En tv-sending med fascinerende innhold, kombinert med muligheten til fellesskap og samsnakk både på nrk.no og sosiale medier, har gjort denne sendingen til en vinner, sier redaktør for nrk.no, Frank Gander.

Vinner også på børsen

Og interessen for "verdens lengste TV-program" går betydelig lenger enn følelser og drømmer om den store sjøreisen eller nostalgi blant utflyttere fra Kyst-Norge.

Det kaldt kalkulerende aksjemarkedet har også satt ekstra pris på Hurtigruten – bokstavelig talt. Mandag er aksjekursen opp 6,5 prosent. Den siste uken har verdien økt med 13,5 prosent, til glede for Hurtigruten-aksjonærer som blant andre Trygve Hegnar.

134 timer direktesending fra Hurtigruten