SØRLANDET: Aldri har så mange ønsket å kvitte seg med båten sin. Mandag var det 16.403 båter til salgs på nettstedet Finn.no. Mange som skal kjøpe ny båt, må først selge sin gamle. Dermed bremses hele markedet.

– I sommer har vi sett all time high i antall båter til salgs, sier Lene Kallum i Finn.no.

En av dem som har slitt med å få solgt er Øyvind Bechen. Han forsøkte først å få 350.000 for sin Polar 29. Nå har den ligget for salg i fem år, og prisen er satt ned til 290.000. Det har vært noen henvendelser, men ikke så mange.

— Jeg må nok kanskje ned i 250.000 før jeg får solgt. Men det vil jeg ikke før om kanskje et par år, sier Bechen.

— Da får jeg heller bruke båten selv, legger han til.

TUNGT SALG: Denne Polar 29 har vært for salg i fem år. FOTO: PRIVAT

Tid for kupp

Er du blant dem som vil ha ny eller bruktbåt, så kan det være tiden for et kupp.

— Det ser jo ut som prisene har falt voldsomt. Markedet er helt mettet, sier Bechen, og får støtte av eksperter.

– Den som er lur kjøper nå. Det enorme utvalget som finnes nå har vi aldri sett før. Det blir ikke billigere enn nå, sier Espen Aalrud, en av eierne i båtprodusenten Marex.

På denne tiden i fjor var det også mye for salg. Likevel har utbudet økt med rundt 10 prosent.

De over 16.000 båtene som ligger til salgs på Finn.no kan være rekyl fra gullalderen i den norske båtbransjen. Fra 2005 til 2007 solgte båtforretningene eventyrlig og de mange båtbyggerne på Sørlandet hentet inn enorme overskudd.

Nå kan det se ut som de samtidig mettet markedet.

– For fire-fem år siden kjøpte en rekke mennesker båt uten å tenke særlig over bruken. De kjøpte båt fordi de hadde råd. Nå vil mange av de samme menneskene kvitte seg med båtene igjen fordi de ikke hadde behov, sier direktør for bransjeorganisasjonen Norboat, Erlend Prytz. Resultatet har vært opp mot 19.000 båter til salgs på Finn.no, og full brems for nybåtsalget.

Snudde ikke

Båtbransjen fikk en stor smell etter finanskrisen. Flere produsenter har lagt inn årene. Noen har flagget ut produksjonen og de fleste har slitt med store underskudd. 2011 skulle bli vendepunktet etter tre tunge år.

– Noen optimister trodde på en oppgang på 10–15 prosent fra i fjor. I stedet opplever vi nedgang i år igjen. Det er leit, for vi trengte en oppgang, sier Erlend Prytz.

Små og store båtbedrifter har redusert antall ansatte drastisk. Siste ute er Skibsplast på Evje i Aust-Agder som etter sommerferien permitterte 16 av 18 produksjonsarbeidere.

Prytz mener mange har hatt urealistiske forventninger til hva de kan få for bruktbåten sin når de selger. Mandag formiddag var det 1.767 båter til salgs på Finn.no bare i Aust- og Vest-Agder. 1.725 av dem var bruktbåter. 16.403 var til salgs i hele landet.

Må ned

– Prisnivået på bruktbåt har vært unaturlig høyt. Folk har trodd at de kan få det samme som de har gitt. Det kan ikke være sånn, sier bransjelederen, og sammenligner med biler som har stort verdifall i det de kjører ut av forretningen.

Espen Aalrud i Marex tror også at de møter salgsboomen fra 2005 til 2007 i bruktmarkedet nå.

– Dette henger sammen. Og nå går det tregt både i ny- og bruktbåtmarkedet. Prisene har sunket for både nye og brukte båter nå, sier Aalrud.

Båtselgerne er nå i ferd med å innse at de ikke får prisen de først hadde tenkt for båtene sine; 2.701 av båtene som ligger for salg er merket med ”ny pris”.