Problemet er at folk setter bilen til lading når de kommer hjem fra jobb om ettermiddagen. Det betyr at man får en topp i strømforbruket, spesielt på det tidspunktet.

Denne toppen kan etter hvert bli en stor utfordring for elnettet, mener eksperter.

— Vi kan få store spenningsproblemer, og det vil være begrenset med overføringskapasitet i distribusjonsnettet, sier professor Olav B. Fosso, som er professor og direktør for NTNUs tematiske satsingsområde energi.

— Vi kan også få et kapasitetsproblem. Store variasjoner i forbruk over døgnet er utfordrende. Kraft er ferskvare. Det betyr at det er en fordel om du har et forholdsvis jevnt forbruk over et døgn, sier han til Gemini.no.

I dag er ikke ladningen av elbiler på ettermiddagen noe problem, men alt tyder på at vi får flere elbiler og hybrider. Det finnes også hurtigladere rundt 20 kW som kan installeres for hjemmebruk, og om slike hurtigladere blir vanlige i Norge, blir problemet også større. (©NTB)